روزنامه واشینگتن پست گزارش می‌دهد که مقامات آمریکایی در صحبت‌های خصوصی به دولت اوکراین هشدار داده‌اند که لازم است آمادگی خود برای مذاکره برای روسیه نشان دهد.

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه واشینگتن پست می‌نویسد مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اگر کی‌یف به موضعش در نفی مذاکرات ادامه دهد، درباره ایجاد «خستگی اوکراین» در میان متحدانش هشدار دادند. مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند که موضع اوکراین درباره مذاکره نکردن با روسیه دارد پشتیبانی‌اش در میان متحدان غربی را نگران اثرات اقتصادی جنگ طول‌کشیده هستند، از دست می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که اوکراین فقط هنگامی آماده ورود به مذاکرات با روسیه می‌شود که نیروهای روسی از همه بخش‌های اوکراین از جمله کریمه و مناطق شرقی دُنباس که روسیه به صورت دوفاکتو از سال ۲۰۱۴ اشغال کرده است، خارج شوند و روس‌هایی که مرتکب جنایت شده‌اند، با محاکمه روبرو شوند.

زلنسکی همچنین تصریح کرده است که با رهبری فعلی روسیه مذاکره نخواهد کرد. او ماه پیش فرمانی را امضا کرد که به طور مشخص در آن آمده بود اوکراین وفقط با یک رئیس‌جمهور روسیه که جانشین ولادیمیر پوتین شده باشد، مذاکره خواهد کرد.

آمریکا تا به حال کمک‌های به ارزش ۱۸/۹ میلیارد دلار به اوکراین داده است و گفته است تا مادامی که لازم باشد به این کمک‌ها ادامه خواهد داد. اما به گفته این مقامات متحدان آمریکا در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین درباره اثر جنگ بر قیمت‌ها انرژی و غذا و نیز زنجیره تامین کالاها هشدار داده‌اند.

به نوشته این روزنامه، یک مقام آمریکایی گفت: «خستگی اوکراین برای برخی از شرکای ما امری واقعی است.»

واشینگتن پست می‌نویسد مقامات آمریکایی بدون که به اوکراین برای شروع فوری مذاکرات فشار بیاورند، فقط از کی‌یف خواسته‌اند آمادگی خود را برای مذاکرات نشان دهد تا حمایت متحدان نگران ادامه پیدا کند.

اما برای مقامات اوکراین پذیرش تقاضای آمریکا به معنای کنار گذاشتن ماه‌ها لفاظی درباره نیاز به رسیدن به یک پیروزی قاطع نظامی در برابر روسیه برای تضمین امنیت اوکراین در درازمدت است- پیامی که کاملا در میان مردم اوکراین پذیرفته شده است که از تلاش مجدد روسیه برای تسخیر این کشور در آینده هراس دارند.

همچنین  از نظر اوکراینی‌ها مرگ و تخریبی که حمله روسیه ایجاد کرده است، مذاکره با این کشور را غیرقابل‌پذیرش می‌کند، به خصوص در هنگامی که اوکراین رشته‌ای از موفقیت‌ها را در میدان نبرد در شمال شرق خارکف و مناطق جنوبی خرسون به دست آورده است.

از دست دادن حمایت متحدان به خصوص از لحاظ تحریم‌های روسیه می‌تواند پیامدهایی برای اوکراین داشته باشد. یک دیپلمات کهنه‌کار به واشینگتن پست گفت: «اگر شرایط برای مذاکرات مساعدتر شود، فکر نکنم دولت آمریکا همچنان در این زمینه غیرفعال بماند.»