همشهری آنلاین: اولین انتخابات پارلمانی بنگلادش پس از سال 2001 در این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش الجزیره، 81 میلیون نفر از مردم بنگلادش واجد شرایط رای هستند و گزارش شده که از ساعات اولیه روز دوشنبه 29 دسامبر مردم در برابر محل‌های اخذ رای صف‌های طولانی کشیده‌اند.

رقابت اصلی در این انتخابات میان شیخ حسینه واجد از حزب عوامی لیگ و خالده ضیاء از حزب ملی بنگلادش است.

بیش از 1.500 کاندیدا در این انتخابات شرکت دارند، این کاندیداها برای کسب 300 کرسی در مجلس بنگلادش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. نخست وزیر جدید بنگلادش از حزبی انتخاب می‌شود که بتواند بیشترین آرای انتخابات پارلمانی این کشور را کسب کند.

رای گیری از ساعت 8 صبح آغاز شده و در ساعت 4 بعد از ظهر خاتمه خواهد یافت. شمارش آرا نیز بلافاصله پس از اتمام زمان رای گیری آغاز خواهد شد البته انتظار نمی‌رود نتایج این انتخابات زودتر از روز پنجشنبه اول ژانویه اعلام شود.

تاشکینا یسمین رای دهنده‌ای که در یکی از صف‌های تشکیل شده در یکی از مراکز رای گیری در شهرک چاپایناوابگنج در شمال غربی بنگلادش برای انداختن رای خود به صندوق به انتظار ایستاده است می‌گوید: من نیم ساعت پیش از آغاز رای گیری به اینجا رسیده‌ام. هم اکنون 200 زن نیز در این صف حضور دارند اما برای من انتظار مهم نیست.

اتهامات فساد

هر دو رقیب روز آخر مبارزات انتخاباتی خود را به سفر در مناطق مختلف بنگلادش و وعده دادن به پائین آوردن بهای مواد غذایی، مبارزه با گروه‌های مخالف مسلح و جلوگیری از فساد صرف کرده‌اند.

حسینه واجد و خالده ضیاء هر دو در سخنانی که در روز شنبه 27 دسامبر ایراد کرده‌اند، اعلام کرده‌اند که زمان پایان دادن به سیاست‌های تقابل جویانه که از ویژگی‌های بارز آن  اعتصابات و اعتراضات خشونت آمیز خیابانی است، فرا رسیده است.

خالده ضیا در سخنرانی‌اش گفت: من می‌دانم که شما از اشتباهات ما آگاه هستید. من از شما می‌خواهم که ما را ببخشید. می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما از گذشته درس خواهیم گرفت.

شیخ حسینه نیز متعهد شد که به گرسنگی و فقر در این کشور فقیر 144 میلیون نفری عمدتا مسلمان که در سال 1971 از پاکستان استقلال یافت، پایان دهد.

وی گفت: ما می‌خواهیم کشور را به سمت صلح و آبادانی ببریم.

اما در گردهمایی‌ها و سخنان انتخاباتی خود هر دو کاندیدا به طور جداگانه یکدیگر را به فساد دستکاری در آرا و بی کفایتی متهم کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که مطرح کردن چنین اتهاماتی می‌تواند پس از انتخابات به بروز خشونت‌های میان طرفداران هریک از این دو کاندیدا منجر شود.

این دو زن که به دلیل رقابت شدید با یکدیگر "بیگم‌های جنگجو" نام گرفته‌اند، طی دو دهه اخیربر صحنه سیاسی بنگلادش مسلط بوده‌اند.

سال گذشته ضیاء و حسینه هردو به اتهام فساد  مالی فساد مالی به زندان رفتند اما هر دو این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را اتهاماتی سیاسی دانسته‌اند.آن‌ها پس از مدتی از زندان آزاد شده و مجددا در راس احزاب مطبوع خود قرار گرفتند.
[نخست وزیر سابق بنگلادش آزاد شد]

بنگلادش کشوری فقیر است که با 140 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. تاریخ این کشور آکنده از انتخابات پرسش برانگیز، دوره‌هایی از حاکمیت نظامیان و خشونت‌های سیاسی بوده است.

امنیت انتخاباتی و درگیری‌های پیش از انتخابات

با این حال دولت کنونی که توسط نظامیان حمایت می‌شود و پس از این انتخابات رسما به دوران حاکمیت آن خاتمه داده می‌شود، اعلام کرده است که انتخابات این دوره نسبت به انتخابات قبلی متفاوت خواهد بود.

نور محمد بازرس کل پلیس بنگلادش در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که شاید ما در این دوره شدید ترین تدابیر امنیتی را جهت اطمینان یافتن از برگزاری انتخاباتی مسالمت آمیزو عاری از هرگونه  تقلب و تهدید را اتخاذ کرده باشیم.

او افزود: اگر فردی نیز اقدامی انجام دهد، ما اقدامات شدیدی را انجام خواهیم داد.

برای حفظ امنیت این انتخابات 50 هزار نیروی نظامی، 75 هزار نیروی پلیس و 6هزار نیروی اقدام سریع به علاوه تعداد دیگری از نیرو‌های امنیتی در سراسر بنگلادش مستقر شده‌اند.

200 هزار ناظر داخلی و 2 هزار ناظر خارجی جهت نظارت بر روند رای گیری در محل‌های اخذ آرا حضور خواهند داشت.

با وجود اتخاذ تدابیر شدید امنیتی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که  در درگیری میان طرفداران نامزدهای انتخابات پارلمانی بنگلادش دست کم دوازده نفر زخمی شدند.

رئیس پلیس بنگلادش اعلام کرد درگیری میان طرفداران نامزدهای حزب عوامی لیگ و نامزدهای مستقل مقابل یکی از شعب رای گیری در جنوب بنگلادش روی داد.

وی افزود درگیری میان طرفداران نامزدها روند برگزاری انتخابات را مختل نکرده است و اوضاع تحت کنترل قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به این که یک سوم از 81 میلیون رای دهنده، رای اولی هستند، اعلام نتایج از قطعیت به دور است و این مساله نگرانی‌هایی را مبنی بر این که اگر هیچ یک از کاندیداها به طور مشخص پیروز نشود، انتقال آرام قدرت می‌تواند پیچیده و بغرنج شود،‌بوجود آورده است .

فخرالدین احمد، مشاور ارشد و بانکدار سابق که طی دو سال گذشته ریاست دولت موقت را برعهده داشت از مردم خواست که عاقلانه از رای خود استفاده کنند.

وی گفت: شما باید به یاد داشته باشید که باید با نتیجه رایی که امروز می‌دهید، پنج سال زندگی کنید. ما امیدواریم که همه نتایج انتخابات را بدون هیچ شک و تردیدی بپذیرند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در آستانه‌ انتخابات از تمام احزاب سیاسی بنگلادش خواست که نتایج انتخابات را بپذیرند و در قالب گفت‌وگو و سازش همکاری کنند.

با این حال بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران معتقدند که برگزاری انتخابات به دلیل آنکه به دوران حاکمیت دولت تحت حمایت نظامیان خاتمه خواهد داد خود تحولی مثبت و مهم در بنگلادش محسوب می‌شود.

والیور رحمان از مقامات سابق دولت بنگلادش در گفت و گو با الجزیره اعلام کرد که روز انتخابات روز بزرگی است.این روز به مثابه نوع دومی از روز استقلال برای ما است.این لحظه نقطه عطفی برای کشور ما است.

دولت جدید وظیفه بسیار سختی برای بهبود وضعیت زندگی میلیون‌ها بنگلادشی دارد. قریب به 45 درصد از مردم بنگلادش زیر خط فقر زندگی می‌کنند.