به گزارش همشهری آنلاین، آمارها نشان میدهد که سفرهای هوای ایمنترین روش سفر در جهان هستند. اما آیا سفرهای هوایی واقعا بیخطرند؟ تکاینسایدر نوشت: تحقیقات شرکت بوئینگ نشان میدهد از هر ۲.۵ میلیون پرواز، یک مورد مرگبار خواهد بود و این از احتمال مرگ یک فرد هنگام خوردن غذایی خوشمزه بسیار کمتر است.
خطر پرواز هنگام صعود و فرود از نظر آماری بیش از سایر قسمتهای پرواز است. ۴۹ درصد از کل تصادفات مرگبار در مراحل فرود آمدن اتفاق میافتد در حالی که ۱۴ درصد از کل تصادفات مرگبار هنگام برخاستن و صعود اولیه رخ میدهد.
علت این است که هنگام برخاستن و فرود آمدن خلبانان زمان کمتری برای واکنش در برابر مشکلات دارند؛ زیرا آنها یا روی زمین یا نزدیک به زمین هستند و با سرعت بسیار بالا حرکت میکنند؛ با وجود این، طبق گفته هیئت ایمنی حمل و نقل، مسافران یک پرواز، ۹۵ درصد احتمال زنده ماندن در یک سانحه هواپیمایی را دارند.
این خبر خوب به این دلیل است: هنگامی که یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ کیلومتری زمین در حال حرکت است، حتی اگر هر دو موتور هواپیما خاموش شوند سقوطی در کار نیست و تنها به صورت گلایدر به حرکت خود ادامه خواهد داد. در این شرایط یک هواپیمای معمولی با هر ۱۶ کیلومتر حرکت رو به جلو، ارتفاعی در حدود ۱.۶ کیلومتر از دست میدهد و خلبان کمی بیش از هشت دقیقه فرصت دارد تا مکانی برای فرود پیدا کند.
روی زمین اما شرایط بسیار فرق دارد؛ برای یک جت تجاری معمولی، فرود فقط ۳۰ تا ۳۵ ثانیه طول میکشد. اگر موتور از کار بیفتد یا دندههای فرود گیر کنند، خلبان تقریبا اصلا وقت ندارد که تصمیم بگیرد.
به هر حال فرود با یک غول فلزی ۱۷۵ هزار پوندی در حالی که سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دارد، بسیار خطیر است و خلبان زمان بسیار کمی برای تصمیمگیری دارد؛ در غیر این صورت، این فیزیک است که وارد عمل میشود.