گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار از آغاز بازارگردانی برای شرکت‌های معدنی خبر داد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال نزول شاخص‌ها و ارزش معاملات بورس تهران این روز‌ها مسئولان بورس تهران دست به کار شده‌اند تا شرایط بازار را سروسامان دهند؛ هر چند نزول شاخص‌ها مربوط به عوامل متعددی از جمله بحران‌های جهانی می‌شود اما مسئولان بازار سهام به‌دنبال راهکار‌های درونی برای ساماندهی شرایط کنونی بازار سهام هستند.

برخی فعالان بازار بر این باورند که تزریق نقدینگی به بازار سهام یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت کنونی است اما گروهی دیگر بر این اعتقادند که تزریق نقدینگی به‌صورت مستقیم به سود بازار نیست.

این بحث‌ها باعث شد تا در نشستی که هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس‌جمهوری برگزار کرد، موضوع تزریق نقدینگی به بازار سهام نیز مطرح شود اما هنوز اطلاعات کاملی درباره تصمیم دولت در دست نیست.

اما روز گذشته مدیرعامل بورس اوراق بهادار از آغاز مذاکراتی خبر داد که قرار است بر مبنای آن بازارگردانی سهام برخی شرکت‌ها در بورس آغاز شود.

حسن قالیباف اصل در این باره به همشهری گفت: براساس مذاکراتی که با سهامداران شرکت‌های معدنی انجام داده‌ایم به‌زودی بازارگردانی سهام شرکت‌های معدنی در بورس آغاز می‌شود.

او تاریخ دقیقی برای آغاز بازارگردانی اعلام نکرد اما در عین حال ابراز امیدواری کرد که عملیات بازار گردانی سهام شرکت‌های معدنی حداکثر تا 2 هفته آینده انجام شود.

او با بیان اینکه مذاکرات با سهامداران دیگر شرکت‌ها نیز انجام شده است، تاکید کرد: قراردادهای لازم برای تایید نهایی به سازمان بورس ارسال شده و پس از تایید سازمان، عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌های معدنی آغاز خواهد شد.

بانک ملت اطلاعات بدهد

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مورد عرضه سهام بانک ملت که براساس گفته‌های مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار است تا 2 هفته آینده در بورس انجام شود، ادامه داد: این موضوع و انجام مراحل بعدی برای درج نام بانک ملت در بورس، بستگی به سازمان خصوصی‌سازی‌ دارد اما از دید ما اساسنامه بانک ملت باید اصلاح شود.

همچنین این شرکت باید به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود و نزد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ثبت شود اما این مراحل هنوز انجام نشده است.

او افزود: نام بانک ملت پس از طی این مراحل روی تابلوی بورس درج خواهد شد البته با توجه به اینکه 6ماه از زمان ارائه اطلاعات مالی این بانک می‌گذرد، بانک ملت باید پس از طی این مراحل اطلاعات جدیدی به ما ارائه دهد؛ چرا که اطلاعات کنونی این شرکت قدیمی شده است.

شاخص سهام شناور

قالیباف اصل از محاسبه شاخص سهام شناور آزاد شرکت‌ها خبر داد و تصریح کرد: در نشستی که با شرکت مدیریت فناوری اطلاعات داشتیم، از آنها خواستیم تا چند شاخص جدید را طراحی کنند که قرار است شاخص سهام شناور به ما ارائه شود.

او در مورد نمایش ندادن شاخص بازده نقدی و قیمت که در دوره مدیریت قبلی بورس تهران به‌عنوان شاخص بورس مطرح شده بود، بیان داشت: شاخص کل از سال 69 محاسبه می‌شود و روند بازار در گذشته را نشان می‌دهد و قصد ما این است که شاخص‌ها را حفظ کنیم؛

ضمن اینکه با طراحی شاخص‌های جدید همه شاخص‌ها را در کنار هم نمایش خواهیم داد تا همه اهالی بازار بسته به فعالیت‌های خود از آنها استفاده کنند.او خاطرنشان کرد: شاخصی که هم‌اکنون مشاهده می‌شود هم تغییرات قیمت را نشان می‌دهد و هم میزان بازدهی را.

اما در مجموع تلاش خواهیم کرد تا در آینده تمام شاخص‌ها را در کنار یکدیگر نمایش دهیم.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در مورد برخی گلایه‌ها در مورد نرم افزار جدید معاملاتی بورس تهران اظهار داشت: ما تاکنون گلایه خاصی در مورد این نرم افزار نداشتیم اما باید توجه کرد که این نرم افزار مراحل نصب اولیه را طی می‌کند و ممکن است به همین دلیل موانعی وجود داشته باشد.

قالیباف‌اصل در ادامه در مورد مشکل دریافت خروجی از نرم افزار جدید بورس تهران تاکید کرد: در نشست ما با شرکت مدیریت فناوری اطلاعات موضوع خروجی نرم افزار جدید مطرح شد و قرار است به‌زودی این موانع نیز برطرف شود.