دموکرات‌ها در حالیکه شمارش آرا در رقابت بسیار نزدیک در نوادا ادامه دارد، یک کرسی از کنترل اکثریت مجلس سنا در سال آینده فاصله دارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز نتیجه نهایی انتخابات مجلس سنا در ایالت جورجیا هم با برگزاری دور دوم آن در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) مشخص می‌شود.

اگر سناتور دموکرات فعلی ایالت نوادا کاترین کورتز ماستو بتواند نامزد جمهوریخواه ادام لاکسالت را شکست دهد، حزب او ۵۰ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس را به دست خواهد آورد.

در صورتی که دموکرات‌ها در ماه آینده در جورجیا هم برنده شوند، به کنترل مستقیم مجلس سنا با ۵۱ کرسی در برابر ۴۹ کرسی جمهوریخواهان دست خواهند یافت. در صورتی که دموکرات‌ها در ایالت جورجیا ببازند و در نوادا ببرند، دموکرات‌ها نیمی از را در دست خواهند داشت و با رای کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این مجلس می‌توانند به اکثریت برسند.

مجلس سنای آمریکا در حال حاضر به طور ۵۰ در برابر ۵۰ میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان تقسیم شده است. سنای تازه انتخاب‌شده در ۳ ژانویه (۱۳ دی) سوگند خواهد خورد.

با توجه به میزان آرای باقیمانده در شمارش آرای ایالت نوادا تا ساعت پایانی روز شنبه به وقت محلی طول بکشد.

در همین حال هنوز به طور قطعی معلوم نیست که کدام حزب اکثریت مجلس نمایندگان را در دست خواهد داشت، اما تا به حال جمهوریخواهان با فاصله اندکی از دموکرات‌ها جلوتر بوده‌اند. پیش‌بینی می‌شود چند روز دیگر زمان لازم باشد تا با اطمینان معلوم شود کدام حزب اکثریت ۴۳۵ کرسی مجلس سنا را در دست خواهد داشت.

دموکرات‌ها در ساعات پایانی روز جمعه با معلوم شدن اینکه سناتور دموکرات مارک کلی در ایالت آریزونا بر رقیب جمهوریخواهش بلیک مسترز برنده خواهد شد، امیدواری بیشتری پیدا کردند.

کلی که یک خلبان پیشین نیروی دریایی و فضانورد است، روز شنبه به همراه همسرش گبی گیفورد، نماینده پیشین حزب دموکرات در مجلس نمایندگان سخنان پیروزی کوتاهی برای طرفدارانش در شهر فونیکس آریزونا ایراد کرد.