به گزارش همشهری آنلاین، اطلاعات موجود نشان میدهد در مهر ماه امسال قیمت خودروهای داخلی بهطور میانگین ۳درصد رشد کرده است. بهنظر میرسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو در روزهای گذشته در کنار افزایش قیمت ارز، کاهش سطح عرضه خودرو بوده است.
آمارها نشان میدهد قیمت خودروهای داخلی در مهر ماه امسال بهطور میانگین ۳درصد رشد کرده و میزان رشد قیمت برخی خودروها حتی فراتر از این میزان بوده است. بهطور مثال، قیمت خودروهایی مانند سمند EF۷ دوگانهسوز، پژو ۲۰۷ اتوماتیکMC، پژو۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتوماتیک توربو، پژو پارس دوگانهسوز، کوئیک دندهای، رانا پلاس پانوراما، کوئیک دندهایR، رانا پلاس و پژو ۲۰۶ تیپ۲ از ابتدای مهرماه تاکنون بین ۶ تا ۱۰درصد رشد کرده است.
بهزعم کارشناسان، بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو در این مدت ناشی از افزایش قیمت ارز بوده اما نکته قابلتوجه این است که با وجود افت ۴درصدی قیمت ارز در روزهای پایانی هفته قبل، قیمت خودروهای داخلی نه فقط افت نکرد، بلکه به رشد خود ادامه داد.
در چنین شرایطی مقایسه میزان فروش خودروهای داخلی در مهرماه امسال در مقایسه با شهریور نشان میدهد سطح عرضه خودروهای داخلی از شرکتهای خودروساز کاهش یافته و احتمالا این موضوع نقش تعیینکنندهتری، در مقایسه با قیمت ارز، در افزایش قیمت خودروهای داخلی داشته است.
این کاهش فروش شرکتهای خودروساز در شرایطی اتفاق افتاده که سطح تولید با کاهش مواجه نشده و شرکتهای خودروساز همچنان در سطوح قبلی در حال تولید خودرو هستند. احتمالا با این رویداد شاهد افزایش خودروهای دپوشده در کف پارکینگ در ماههای آینده خواهیم بود.
میزان تولید و فروش
آمارها نشان میدهد ۳شرکت ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مهرماه امسال جمعا ۸۸هزارو۸۰۰دستگاه خودرو تولید کردهاند. این میزان ۲۵۳دستگاه بیشتر از ماه قبل از آن بوده است. با وجود این افزایش تولید تعداد فروش خودروهای سواری این شرکتها ۱۳درصد کاهش نشان میدهد.
جمع کل خودروهای فروختهشده این ۳شرکت در مهر ماه امسال ۱۳هزارو ۱۴۹دستگاه کاهش یافته است. طبق آمارهای موجود این ۳شرکت در مهرماه امسال ۸۵هزارو ۹۳۹دستگاه خودرو فروختهاند درحالیکه میزان خودروهای فروختهشده این شرکتها در شهریورماه ۹۹هزار دستگاه بوده است.
بیشترین میزان افت فروش مربوط به ایرانخودرو بوده بهطوری که سطح فروش محصولات این شرکت در مهرماه امسال ۱۶درصد معادل ۸هزار دستگاه افت کرده است. بعد از ایرانخودرو بیشترین کاهش افت فروش مربوط به پارس خودرو بوده و میزان فروش محصولات این شرکت نیز ۱۶درصد افت کرده است.
سایپا نیز در همین مدت ۳هزار دستگاه، معادل ۸.۲درصد، افت کرده است. در همین دوره نرخ فروش محصولات این شرکتها بهطور میانگین ۴درصد در مقایسه با شهریور رشد کرده است.
تولید ۵۶۶ هزار دستگاه خودرو
صرفنظر از کاهش میزان فروش خودروهای سواری، در مهرماه، آمارها نشان میدهد تیراژ تولید خودروهای داخلی بهصورت تجمیعی از ابتدای سال تاکنون به مرز ۵۶۶هزار دستگاه رسیده است.
طبق این اطلاعات در ۷ماه سال قبل شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو جمعا ۵۰۰ هزار و ۳۴۴ دستگاه خودرو تولید کرده بودند که این میزان در ۷ماه امسال با ۱۳.۱درصد رشد به ۵۶۵ هزارو ۸۸۶ دستگاه رسیده است.
در این میان بیشترین رشد تولید مربوط به ایرانخودرو بوده، تیراژ تولید در این شرکت ۶۲ هزار و ۳۹۳ دستگاه، معادل ۲۵.۸درصد، رشد کرده است. تیراژ تولید پارسخودرو نیز در این مدت ۱۰.۴ درصد رشد کرده اما تولید در سایپا با افت ۲ درصدی مواجه بوده است.
این اطلاعات نشان میدهد خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تاکنون هر ماه بهطور میانگین ۸۰هزار دستگاه خودرو تولید کردهاند که این میزان با هدفگذاریهای انجامشده در وزارت صنعت تفاوت فاحشی دارد.
مقامهای وزارت صنعت ابتدای سالجاری هدف نهایی تولید را در سالجاری ۱.۵میلیون دستگاه اعلام کرده بودند یعنی شرکتهای خودروساز باید ماهانه ۱۲۵هزار دستگاه خودرو تولید میکردند تا کفه عرضه و تقاضا متعادل شود اما آمارهای موجود نشان میدهد سطح تولید فعلی شکاف معناداری با هدفگذاریهای انجامشده دارد ضمن اینکه رشد ۱۳درصدی تولید در ۷ماه امسال در مقایسه با سال قبل که میزان تولید به پایینترین سطح خود در چند سال گذشته رسیده بود، ارقام چندان قابلتوجهی محسوب نمیشود که بتواند به تقاضای واقعی بازار پاسخ بدهد.
قرار است در ماههای آینده از طریق واردات خودرو بخشی از نیاز بازار پوشش داده شود اما هنوز از زمان واردات نخستین محموله خودروهای وارداتی اطلاع دقیقی در دست نیست.