به گزارش همشهری آنلاین، مهدی پیرهادی با بیان اینکه واقعیت این است که از سخن گفتن در رابطه با آلودگی هوا و گوش فرا ندادن مسئولان خسته شدهایم، گفت: موضوع اصلی آلودگی هوا به دستگاههای اجرایی و دولت برمی گردد. در قانون هوای پاک نیز شرح وظایف هریک از ۲۱ دستگاه مرتبط به طور دقیق مشخص شده است.
چکیده صحبتهای پیرهادی را در ادامه بخوانید:
معاون اول رئیس جمهور متولی اجرایی شدن قانون هوای پاک شود
*دولت باید در اولین قدم وسایل نقلیه عمومی، شخصی، موتورسیکلت و کامیونهای فرسوده را از رده خارج کند، در قدم دوم باید شرح وظایف را در خصوص PM ۲.۵ و PM۱۰ در قانون مشخص کنیم. زمانی که قانون هوای پاک تصویب شد، موارد بیشتر ناظر به آلایندگی PM۲.۵ بوده و به PM۱۰ و ریزگردها در قانون به دقت پرداخته نشده و وظایف نیز به درستی تبیین نشده است.
* تا کی باید خون دل این دو خودروساز داخلی را بخوریم؟ تا کی باید خودروی ضعیف به مردم تحویل دهیم؟ چرا نمیتوانیم از خودروهای با کیفیت بالاتر استفاده کنیم؟ چرا نباید خودروهای هیبریدی و برقی تولید کنیم و سرعت تولید آن پایین است؟ تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟
* ما امروز شاهد این هستیم که حداقل چهار هزار نفر در سال دچار مرگ زودرس میشوند، چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟ خسارتی را که به جسم و روح مردم وارد می شود، چه کسی پاسخ میدهد؟ صنایع باید به سمت استفاده از دستگاه هایی بروند که کمترین تولید آلایندگی را داشته باشد.
* کارهایی که به تک تک دستگاههای مسئول در رابطه با آلودگی هوا واگذار شده به سختی انجام میشود، به طور نمونه مادامی که در نوسازی خودروها اقدام نکنیم و دستگاههای متولی در حوزه آموزش وارد نشوند اتفاقی نخواهد افتاد. در مجموع در آموزش شهروندی به خوبی ورود نشده است.
* موتورخانهها و سیستم گرمایشی واحد های مسکونی، تجاری و صنعتی دارای ضعف و ایراد است. چه کسی متولی نظارت بر این بخش است؟ آیا وظیفه خود را انجام میدهد یا آن را رها کرده است؟ اگر وظایف خود را انجام می دادند که امروز وضعیت به این شکل نبود.
* صاحبان برخی خودروهای فرسوده پایتخت برای اخذ معاینه فنی به دیگر شهرها مراجعه می کنند، ما این آمادگی را به استانداری اعلام کردیم که تمام خودروهایی که از شهرستانها معاینه فنی گرفتهاند با تخفیف حداکثری، مجدداً از مراکز تهران، معاینه فنی دریافت کنند و خودروهای آلاینده مجاز به تردد در سطح شهر نباشند.
* بیش از چهار میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده در تهران داریم که تعداد زیادی از آن کاربراتوری و تعداد زیادی از آن آلاینده است و چهار تا هفت برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند. دولت برای از رده خارج کردن این موتورسیکلتها چه برنامهای دارد؟ برنامه دولت برای استفاده از موتورهای برقی چیست؟ در این زمینه به دولت هزینه تحمیل می شود و باید برای کسانی که با مشکلات جسمانی و بیماری روبه رو می شوند در مراحل مختلف یارانه پرداخت کند. اگر هزینهها در بخش اول صرف شود به نفع دولت خواهد بود.
* تا چند ماه آینده با بی آبی و کاهش حجم گیاهان پوششی و ایجاد منبع ریزگرد مواجه خواهیم بود، وقتی پوشش گیاهی از بین برود گرد و غبار از داخل استان تولید خواهد شد. اگر امروز به فکر منابع داخلی آلودگی نباشیم سالهای آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد. چنانچه موضوع روانابها، صرفهجویی، تصفیه آب در مجتمعهای مسکونی و استفاده از پساب برای آبیاری را مورد توجه قرار ندهیم منابع را از دست میدهیم و شهر دچار فرونشست میشود کما اینکه در مناطق جنوبی تهران شاهد فرونشست هستیم. اگر دستگاههای متولی کاری انجام ندهند در آیندهای نه چندان دور دچار بحران میشویم و نمیتوانیم به نسلهای آینده پاسخی بدهیم.
* در یک سال قبل در زمینه آب و فاضلاب اقدامات زیادی را در شورا انجام دادیم. بسیاری از کارها را باید از امروز پیش بینی کنیم تا در یک دهه آینده نتیجه بخش باشد. ما نحوه استفاه از رواناب ها را تصویب کردیم و به دنبال این هستیم تا پایان سال نیز، مخازن آب اضطراری متعددی را برای استفاده در مواقع بحرانی در پایتخت نصب کنیم. در حوزه راه اندازی تصفیه خانههای محلی و ایجاد پوشش گیاهی نیازمند به آب کمتر نیز اقداماتی انجام شده است. اقداماتی که در حوزه آب و فاضلاب در تهران در یک سال اخیر انجام شده بی نظیر بوده و گزارش آن را به مردم خواهیم داد.
* ما در خصوص کم آبی پیش رو در ایام تابستان نگرانیم؛ چراکه میزان آب پنج سد موجود در اطراف تهران بسیار محدود است. اگر بارندگی نداشته باشیم در تابستان به مشکل برخورد خواهیم کرد. باید به موضوع صرفه جویی در مصرف آب توجه شود و تجهیزاتی برای صرفه جویی در اختیار مردم قرار بگیرد که وزارت نیرو باید در این زمینه اقدام کند.