تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۹

همشهری آنلاین: بمبی در خارج از یک ایستگاه تلویزیونی پس از هشدار اتا به پلیس اسپانیا در بیلبائو مرکز ایالت باسک منفجر شد.

به نوشته ال موندو، این حادثه در ساعت 11:05صبح روز چهارشنبه 31 دسامبر در پی انفجار یک خودروی سیتروئن جامپی در بیلبائو رخ داد.

اتا (گروه جدایی طلب باسک) یک ساعت پیش از وقوع حادثه نسبت به بمب گذاری در این ایستگاه تلویزیونی به پلیس اسپانیا هشدار داده بود در نتیجه فرصت کافی برای تخلیه  ساختمان این ایستگاه وجود داشت و این حادثه تلفاتی در بر نداشته است.

ماموران پلیس اسپانیا پس از وقوع این حادثه مردی را پیدا کردند که به درختی در تپه‌ای در اریگوریاگا بسته شده بود. احتمال می‌رود این مرد صاحب خودرویی باشد که در انفجار مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می‌شود این از تکنیک‌های معمول اتا به هنگام بمب گذاری است.

به گفته پلیس به نظر می‌رسد تروریست‌ها این مرد را همراه خودرویش ربوده و حتی از تلفن همراه وی برای خبر دادن به آتش نشانان استفاده کرده‌اند.

پس از هشدار اتا به پلیس کارگران و کارمندانی که در این ایستگاه تلویزیونی مشغول به کار بودند از محل کارشان تخلیه شدند و پلیس بلافاصله محلی را که قرار بود در آن خودروی بمب گذاری شده منفجر شود، محاصره کرد. حصارهای امنیتی که پلیس در نزدیکی محل وقوع حادثه ایجاد کرده بود، سبب ایجاد ترافیک سنگینی در شهر بیلبائو شد.

این ایستگاه تلویزیونی در محله سان مامس قرار گرفته که  تعدادی از مهم ترین  ساختمان‌های اداری شهر باسک و یک بیمارستان، مدرسه مهنسی بیلبائو و استادیوم فوتبال سان مامس، استادیوم اختصاصی تیم فوتبال اتلتیک د بیلبائو  در آن واقع شده‌‌اند.

در ایام تعطیلات کریسمس نیز به ویژه تردد خودروها و افراد در این محله بسیار زیاد است.

این انفجار در بیلبائو یک ماه پس از بازداشت رئیس گروه جدایی طلب اتا در فرانسه رخ داده است.

مقامات دولت اسپانیا در ابتدا اعلام کرده بودند فرد دستگیر شده موسوم به میکل گاریکویتس اسپیاسو روبینا، فرمانده ارشد شاخه نظامی اتا است. اکنون اما مقامات اسپانیایی معتقدند که وی فرماندهی شاخه سیاسی اتا را نیز به عهده داشته است.
[رئیس شاخه نظامی اتا در فرانسه دستگیر شد]

اتا متهم به کشتن بیش از 800 نفر طی 4 دهه مبارزه برای کسب استقلال ایالت باسک از اسپانیا است. گروه جدایی طلب باسک به طور سنتی از فرانسه به عنوان پایگاه لجستیکی خود استفاده می‌کرده است. اتا با ستفاده از انبار تسلیحاتی خود در فرانسه حملاتی را در آن سوی مرز‌های فرانسه در اسپانیا انجام می‌داده است.

تا کنون نیز پلیس اسپانیا و فرانسه در دستگیری چندین نفر از اعضای اتا در فرانسه با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

در سی اکتبر سال جاری انفجار بمبی در دانشگاه ناوارا ایالتی که در شمال اسپانیا و در همسایگی ایالت باسک قرار دارد 27 مجروح بر جای گذاشت. در نیمه‌های دسامبر سال جاری نیز پلیس فرانسه دو نفر مظنون به عضویت در گروه اتا را در حالی که مسلح بوده و سوار بر دوچرخه بودند دستگیر کرد.