همشهری آنلاین: شش هزار نفر از میان کارگران فعلی آموزش دیده‌اند و دارای گواهی مهارت فنی هستند و بقیه هیچ نوع آموزشی ندیده‌اند.

سید صباح الدین متقی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به وضعیت نابسامان کارگران در شکل و محتوا و اثرات نامطلوب آن در ساخت و سازها گفت: متاسفانه اکثریت کارگرانی که در ساختمان‌ها مشغول هستند هیچ آموزش فنی ندیده‌اند و از آن جا که ساختمان از محورهای اصلی زندگی انسان هاست، این موضوع می‌تواند موجب خسارات جبران‌ناپذیری شود.

وی با بیان این که عمر مفید ساختمان‌ها در ایران حدود 30 سال است، افزود: یکی از مهترین عوامل در عمر کم ساختمانها در کشور ما نبود مهارت فنی لازم در کارگران ساختمانی است که عمده کار را انجام می‌دهند و مهندس ناظر هیچ وقت کارهای فنی را انجام نمی‌دهد و فقط نظارت ساختمان را بر عهده دارد.

متقی خاطر نشان کرد: حدود 46 درصد از درآمد ملی ما صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود و اگر بتوانیم عمر ساختمان‌ها را به عنوان یک سرمایه ملی افزایش دهیم استفاده از سرمایه پایدار ملی را دو برابر کرده‌ایم.

وی گفت: براساس بررسی‌های اولیه، تهران به 300 هزار کارگر نیاز دارد که از این تعداد فقط  حدود شش هزار نفر آموزش دیده و دارای گواهی مهارت فنی هستند و بقیه هیچ آموزشی ندیده‌اند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: بر اساس تبصره 2 ماده 2 قانون نظام مهندسی، متولی بحث مهارت فنی کارگران وزارت کار و امور اجتماعی و به دنبال آن سازمان فنی و حرفه‌ای است و امیدواریم موضوع آموزش مهارت‌های فنی در مقاطع مختلف جدی گرفته شود.

متقی از اعلام آمادگی شهرداری تهران در موضوع آموزش کارگران خبر داد و گفت: شهرداری این آمادگی را دارد که تا پایان سال چند هزار نفر دیگر در این زمینه آموزش دهد و در این راستا چارچوبی تهیه شود که کارفرمایان در ساختمان‌های واجد اهمیت به ویژه ساختمان‌های بالاتر از 12 طبقه از کارگران با مهارت فنی استفاده کنند.