محمود عباس‌زاده درباره واکنش جمهوری‌اسلامی به قطع نامه شورای حکام علیه ایران تاکید کرد که این واکنش قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره اقدام اخیر آژانس در صدور قطعنامه علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری‌اسلامی گفت: قطعنامه «غیراجماعی» اخیر که با هدایت آمریکا و ۳کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه، علیه ایران در شورای‌حکام به تصویب رسید، فنی نیست و به‌وضوح رنگ و بوی سیاسی دارد. درواقع طرف‌های غربی جمهوری‌اسلامی در مذاکرات هسته‌ای درحال سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی هستند.

محمود عباس‌زاده با اشاره به شرایط به‌وجود آمده درجریان مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، افزود: آنچه از تحولات جاری برمی‌آید، حکایت از آن دارد که آمریکا و تروئیکای اروپایی از یک‌سو انتظار دارند که جمهوری‌اسلامی امتیازهای ویژه‌ای به‌ آنها بدهد و ازسوی دیگر، در مقابل واگذاری امتیازهای راهبردی به ایران، مقاومت می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف طرف‌های غربی در اتخاذ چنین رویکردهای خصمانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی، ادامه ‌داد: آمریکا و تروئیکای اروپایی در شرایط کنونی ۲هدف عمده را پیگیری می‌کنند؛ آنها ازسویی می‌خواهند علائمی در راستای بی‌ثبات‌سازی ایران به داخل مخابره کنند و ازسوی دیگر قصد دارند جمهوری‌اسلامی را برای دادن امتیازهای مدنظرشان تحت‌فشار قرار دهند.

عباس‌زاده عنوان ‌کرد: هدف اصلی طرف‌های غربی از اتخاذ چنین رویکردی این است که جمهوری‌اسلامی را در شرایطی قرار دهند که یا امتیاز بدهد یا اینکه مقاومت کند. درچنین شرایطی آنها مقاومت ایران را با قطعنامه پاسخ می‌دهند؛ موضوعی که از آن به‌عنوان علامتی به داخل برای ادامه بی‌ثباتی‌ها استفاده می‌کنند.

واکنش ایران؛ قاطع و پشیمان‌کننده

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه اقدام خصمانه آژانس با هدایت آمریکا و تروئیکای اروپایی قابل‌ پیش‌بینی بود، درباره پاسخ جمهوری‌اسلامی به چنین اقدام‌هایی گفت: اینکه مقام‌های کشورمان در روزهای اخیر و در واکنش به اقدام‌های خصمانه طرف‌های غربی، اعلام کردند ایران نیز پاسخ «قاطع» و «متقابل» نشان خواهد داد، رویکرد عزتمندانه‌ای بود که در شأن ملت بزرگ ایران است.

عباس‌زاده با بیان اینکه واکنش جمهوری‌اسلامی قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود، گفت: اگرچه اکنون نمی‌توان درباره جزئیات پاسخ جمهوری‌اسلامی به تحرکات ضدایرانی آژانس توضیح‌های دقیق‌تری داد، اما نکته اینجاست که ما براساس مواضع روشنی که تاکنون در زمینه همکاری‌های فنی با این نهاد بین‌المللی داشته‌ایم، قطعا پاسخ قاطعی به رویکردهای سیاسی آنها می‌دهیم.

وی ادامه‌داد: آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی با صدور چنین قطعنامه‌ای، با اعتبار خود بازی کرد و نشان داد خارج از چارچوب‌های فنی، تحت‌تأثیر رویکردهای ضدایرانی طرف‌های غربی قرار گرفته‌است.
عباس‌زاده با تأکید بر اینکه آژانس نباید در دام سیاسی‌کاری آمریکا و تروئیکای غربی می‌افتاد، عنوان کرد: این نهاد بین‌المللی اعتبار و حیثیت جهانی خود را درمقابل تصمیم‌ها و رویکردهای سیاسی دشمنان ایران قربانی کرد؛ این درحالی‌است که جمهوری‌اسلامی تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس داشته، اما آنها هربار با اقدام‌ها و قطعنامه‌های خصمانه پاسخ ما را داده‌اند.

بهانه‌های پایان‌ناپذیر

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران بارها حسن‌نیت خود را به آژانس ثابت کرده و درمسیر عادی‌سازی همکاری‌های فنی و تخصصی گام برداشته‌است، افزود: با وجود این مقام‌های تأثیرپذیر این نهاد، هربار به بهانه‌ای، همکاری‌های ایران را زیرسؤال می‌برند و در اصطلاح نخی را می‌گیرند و علیه ما می‌بافند.

عباس‌زاده با بیان اینکه آژانس هربار علیه ایران پرونده‌ای از درون پرونده دیگر بیرون می‌کشد، ادامه داد: درچنین شرایطی طبیعی است که ایران همکاری‌های فراپادمانی خود را با آژانس محدودتر کند. وی گفت: اکنون خود آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ ترکیبی علیه جمهوری‌اسلامی برایشان نتیجه‌ای به‌همراه ندارد و می‌بینند که ایران از این مانع نیز عبور خواهد کرد.

عباس‌زاده با بیان اینکه جامعه هدف ما افکارعمومی ملت‌هاست، خاطرنشان کرد: باید به این نکته هم اشاره کرد که ما باب گفت‌وگو با آژانس را نمی‌بندیم، اما درمقابل رویکردهای «بازی بهم‌زن» آنها نیز ساکت نمی‌مانیم و واکنش مناسبی خواهیم داشت. پیام‌هایی که از طرف مقابل به ما می‌رسد، حکایت از آن دارد که آنها نگران واکنش‌های ما هستند.

منبع: روزنامه همشهری