تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸

گروه بین‌الملل: در 9 روزی که از آغاز دور جدید حملات صهیونیست‌ها می‌گذرد شاهد سکوت بی‌سابقه‌ای از سوی دولت‌های عربی بوده‌ایم

 و در این میان بعضی کشورها همچون مصر صراحتا به حمایت از رژیم صهیونیستی پرداخته و خواهان تن دادن حماس به شروط اسرائیل شده‌اند. چندی است که در سطح رسانه‌های غربی و عربی اخبار و گزارش‌های فراوانی در ارتباط با همدستی و رضایت سران عرب از کشتار مردم غزه توسط صهیونیست‌ها منتشر می‌شود که با توجه به موضع گیری‌های سطحی این روزهای حکام عرب در قبال آنچه در غزه می‌گذرد، می‌توان نگاهی جدی‌تر به آنها داشت.

هفته‌نامه فلسطینی المنار دیروز جزئیات بیشتری را از همدستی سران عرب با آمریکا و رژیم صهیونیستی در تجاوز به نوار غزه فاش کرد که خبرگزاری فارس بخش‌هایی از آن را منتشر کرد.

این هفته نامه به نقل از منابع آگاه نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اندکی پیش از این حملات اطلاعاتی کافی از طرح اسرائیل برای حملات گسترده به نوار غزه را دریافت کرد که وی نیز از این تجاوز استقبال و حمایت کرد.

به نوشته المنار، تعدادی از اعضای کادر مشاور رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به‌ویژه کسانی که در امور خاورمیانه تجربه‌ دارند پیش از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و در نخستین روز این تجاوز با نمایندگان بلندپایه‌ای از کشورهای عربی دیدار کردند که آنها نیز آمادگی خود را برای فراهم کردن پوشش و حمایت‌های لازم برای تجاوز وحشیانه اسرائیل به نوار غزه اعلام کردند.

این منابع گفتند که توافقی بین کشورهای عربی و رژیم اشغالگر قدس و باراک اوباما برای هدف قرار دادن جنبش حماس صورت گرفته است. این منابع تاکید کردند که این کشورهای عربی در این نشست متعهد شدند که نقشی دیپلماتیک یا میانجیگری برای پایان دادن این تجاوز ایفا نکنند و دست به هیچ تحرک و اقدامی جدی در دولت کنونی آمریکا نزنند؛

به این معنی که توافقی وجود دارد که این تجاوز تا روی کار آمدن دولت اوباما ادامه یابد و پس از آن طرح جدیدی مطرح خواهد شد تا براساس آن شروط خود را بر حماس تحمیل کنند.

این منابع افزودند: تجاوزات تداوم خواهد یافت، چرا که کشورهای منطقه و جهان با هماهنگی رژیم صهیونیستی و طی توافقنامه‌ای تصمیم گرفتند تا بیستم ماه جاری از به ثمر رسیدن هر اقدامی درباره آن جلوگیری شود، بنابراین بعید نیست که ارتش اسرائیل دست به عملیات زمینی علیه نوار غزه در این مدت بزند و روزهای آتی نیز شاهد تلاش‌ها و تحرکات آمریکایی و اروپایی و از جانب کشورهای عربی خواهد بود ولی این تحرکات جدی نخواهد بود بلکه اقدامات صوری و در ظاهر آرام‌بخش تا رسیدن اوباما به قدرت محسوب می‌شود.

این منابع با تاکید بر اینکه اوباما منتظر تضعیف جنبش حماس است تا دولت وی ابتکار عمل را در صحنه فلسطین در دست گیرد، گفته‌اند که این طرح‌ها و توافقات محرمانه بین طرف‌های مزبور درصورت پایداری جنبش حماس در رویارویی با این تجاوزات به شکست خواهد انجامید و در این صورت دولت اوباما مجبور خواهد شد تا با طرف‌های دیگر منطقه برای حل این بحران‌ها وارد همکاری شود.

گفتنی است، پیش از این پایگاه خبری النهرین فاش کرده بود که مصر، اردن و عربستان سعودی از رژیم صهیونیستی خواسته بودند با حمله به نوار غزه ضربات محکمی بر حماس وارد آورد و با تغییر وضعیت سیاسی غزه اداره امور این منطقه را به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگرداند.

منابع خبری پیش از این با اشاره به چراغ سبز عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه نوشته بودند: 2 نفر از مقامات اسرائیلی از جمله یکی از شخصیت‌های امنیتی بلندپایه این رژیم پیش از تجاوز به نوار غزه با مسئولان سعودی در دوبی دیدار کردند.

همچنین در رسانه‌های نسبتا مستقل عربی این شایعه به‌شدت رواج دارد که ریاض به رسانه‌های تحت حمایت مالی‌اش دستور داده که انتقادات شدیدی را علیه مقاومت فلسطین به راه بیندازند و مبارزان فلسطینی را مسئول حوادث پیش‌آمده در نوار غزه معرفی کنند تا بدین ترتیب تجاوز اسرائیل به نوار غزه را توجیه کنند