تعطیلی مدارس شهر تهران، امروز چهارشنبه، قابل پیش‌بینی بود؛ کیفیت هوا برای سومین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و این در حالی است که هم‌چنان هوای تهران آلوده است و افرایش غلظت آلاینده‌ها را نیز شاهد هستیم.

یکی از مصوبات کمیته‌ی اضطرار آلودگی هوا که به موقع هم اطلاع‌رسانی شد، چنین بود: «مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌های تهران، فردا (چهارشنبه) دوم آذر تعطیل خواهند بود. هم‌چنین تمامی مقاطع تحصیلی در تهران و برخی از شهرستان‌های تهران به جز پردیس، فیروزکوه و دماوند به صورت غیرحضوری و مجازی دایر خواهند بود.»

اما سرگردانی مدارس و دانش‌آموزان، به‌خصوص در مدارس غیردولتی از جایی آغاز شد که در این مدارس، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش مجازی، به‌طور کلی جمع شده‌است؛ امکاناتی نظیر دوربین‌های کلاسی، رایانه‌های مجهز، امکاناتی چون میکروفون، قلم نوری و دیگر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ارائه‌ی آموزش مجازی از سوی معلم در کلاس درس و...

بیان این نکته هم مهم است که مدارس در دوران کرونا و آموزش مجازی، بستری مناسب را اجاره می‌کردند تا از طریق آن، بتوانند کلاس‌های تعاملی خود را برگزار کنند؛ بسترهایی شبیه ال. ‌ام‌اس، ادب کانکت، اسکای‌روم و... و به شکل طبیعی، در دوره‌ی پساکرونا و برگزاری کلاس‌های کاملاً حضوری، لااقل از خرداد امسال، قراردادهای نسبتاً پرهزینه‌ی خود را برای اجاره‌ی چنین بسترهایی فسخ کردند.

حالا نکته‌ای که امروز چهارشنبه، دوم آبان ۱۴۰۱، هم مسئولان مدارس و هم دانش‌آموزان را سردرگم کرد، همین موضوع بود: با توجه به مصوبه‌ی کمیته‌ی اضطرار آلودگی هوا، چگونه بدون امکانات کلاس‌های مجازی، می‌توان کلاس‌های همه‌ی مقاطع تحصیلی شهر تهران را، یک روزه، به‌شکل غیرحضوری و مجازی برگزار کرد؟

به‌گزارش خبرنگار بخش کودک و نوجوان همشهری‌آنلاین و با جست‌وجوی میدانی در سطح شهر تهران، بسیاری از مدارس پایتخت، امروز چهارشنبه، تعطیل بود و حتی اگر  می‌خواستند هم، نمی‌توانستند کلاس‌های خود را به‌شکل مجازی برگزار کنند.

با توجه به ادامه‌ی قصه‌ی آلودگی هوا در روزهای آینده و برای جلوگیری از سردرگمی مراکز آموزشی و دانش‌آموزان، شاید بد نباشد یا در چنین روزهایی، مدارس را کاملاً تعطیل کنیم و یا آن‌ها را به امکانات دائمی برگزاری کلاس‌های مجازی مجهز نماییم.