همشهری آنلاین: بر اساس لایحه جرایم بین المللی دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم بین‌المللی مانند نسل کشی، جرائم جنگی و جرایم علیه بشریت تشکیل می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی قوه قضائیه طرح کلیات لایحه جرایم بین المللی را از موارد مطرح در جلسه مسئولان عالی قضایی ذکر کرد و گفت: این جرایم علیه مردم مظلوم فلسطین از طرف رژیم غاصب صهیونیستی و با حمایت‌های آمریکا و سایر کشورهای حمایت کننده، اتفاق افتاده است.

وی تبعید یا انتقال اجباری مردم، قتل عام، تجاوزات، جلوگیری از رساندن کمک‌ها از جمله دارو و وسایل پزشکی، حملات گسترده نظامی علیه مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان، شکنجه و رفتار غیرانسانی و استفاده از سلاح‌هایی که حتی در عرف جنایات جنگی نیز استفاده نمی‌شود از جمله جرایم بین المللی برشمرد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که این جرایم در تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی و همه کشورهای دنیا، به عنوان جرم بین‌المللی شناخته شده است گفت: در این لایحه مجازات‌های مشخصی در نظر گرفته شده است.

جمشیدی ابراز امیدواری کرد: این لایحه به زودی به تصویب جلسه مسئولان عالی قضایی و در نهایت به صورت دو فوریت به تصویب مجلس برسد تا بتوانیم با تشکیل یک دادگاه با صلاحیت‌های مشخص، جرایم بین‌المللی به ویژه جرایم علیه بشریت و نسل کشی را در دادگاه‌های ایران محاکمه و این جرایم را بررسی کنیم.