به گزارش همشهری آنلاین، هیات وزیران با اصلاح آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها، الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آییننامه را حذف کردند.
اصلاح تبصره ۳ ماده ۴ آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا به هیات وزیران ارائه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته (۹ آذرماه) که به ریاست رئیس جمهور کشور بود، به تصویب رسید.
بر اساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاه های سوخت برای خودروهای سواری (یورو ۴) و زمانبر بودن و هزینه بر بودن عرضه سوخت یورو (۶) در جایگاههای سراسر کشور که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده شده و همچنین موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد، هیات وزیران پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصلاح آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها را به تصویب رساند.
صبح امروز این اصلاحیه انجام شده است و به موجب آن، تبصره ۳ ماده ۴ آیین نامه مذکور مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه حذف شده است.
تسهیل واردات خودرو
گفتنی است: طبق آنچه که وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز (یکشنبه) اعلام کرده، در نشست روز چهارشنبه هفته گذشته، هیات دولت که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، پیشنهاد اصلاح اصلاحیه ماده (۴) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) به تصویب رسیده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه پیشنهادی، با توجه به آغاز فرآیند اجرایی واردات خودروهای سواری و الزام واردکنندگان به رعایت سطح آلایندگی یورو که فرآیند واردات خودرو را با اختلال مواجه کرده بود، خواستار حذف تبصره ۳ ماده ) مصوبه اسفند ماه سال ۱۴۰۰ هیات وزیران شد.
در این پیشنهاد آمده بود: با توجه به عدم عرضه سوخت مناسب یورو ۶ در جایگاههای سراسر کشور و نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری برای تولید این سوخت، علاوه بر زمانبر بودن اجرای آن در سراسر کشور، عملاً واردات خودروهایی با سطح آلایندگی یورو ۶ سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده میشود، زیرا سوخت توزیع شده در جایگاههای سوخت کشور غالباً در سطح یورو است؛ لذا ضروری است اجباری شدن سطح آلایندگی یورو ۶، پس از تدارک سوخت مناسب در کشور صورت پذیرد.
همچنین ذکر شده است که باتوجه به اینکه استاندارد یورو ۶ در بسیاری از خودروهای سواری وارداتی بر اساس سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) حاصل شده و ترکیبات آروماتیک موجود در سوخت بسیاری از جایگاههای کشور (که عملاً در سطح ۴ است)، سبب صدمه جدی به سامانه پاشش سوخت میشود، لذا اجباری کردن این سطح از استاندارد، تنها باعث نارضایتی مشتریان این گروه از خودروها بهواسطه از بین رفتن سامانه سوخت رسانی خواهد شد.
وزارت صمت در بخش دیگر از پیشنهاد خود اعلام کرده است: نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی بررسی سطح آلایندگی خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۶ و سوخت داخلی نشان میدهد که این خودروها با مصرف سوخت داخلی حتی قادر به دریافت تأییدیه الزامات یورو ۵ نخواهند بود، چراکه عملاً کالیبراسیون این خودروها بر اساس محدوده مشخصی از ویژگیهای سوخت انجام شده که در صورت عدم تطابق، سوخت حتی الزامات یورو ۵ قابل دستیابی نخواهد بود.
در پایان همچنین پیشنهاد شده است: با توجه به سطح بالای گوگرد در سوخت داخل کشور، کاتالیست خودرو از همان ابتدای عمر از بین رفته و منجر به ناکارآیی محصول در چرخه عمر محصول میشود. بنابراین وضعیت نامناسبتری از منظر آلایندگی حتی نسبت به استانداردهای جاری کشور حاصل میشود.