همشهری آنلاین، فاطمه عباسی؛ اروپاییها هنوز در شوک قبضهای گران برق و گاز هستند. جنگ اوکراین طولانی شده و کمبود انرژی روی هزینههای روزمره دیگر هم تاثیر قابل توجه خود را گذاشته تا آنجا که علاوه بر صرفه جوییهای روزانه، شهروندان اروپا متقاضی محصولات زمستانی شدهاند.
تقاضا برای سویشرتهای پشمی، شلوارهای گرم، بخاریهای شارژی، گرم کن دستی، ماگها و فلاسکهای در دار، کیسههای آب گرم و حتی لباسزیرهای حرارتی همگی صادرات محصولات زمستانی چین را بیش از دو برابر کرده و به نظر میرسد تحویل سفارشها تا سال ۲۰۲۳ هم ادامه پیدا کند.
طبق دادههای پلتفرمهای خردهفروشی آنلاین فرامرزی تقاضای مصرفکنندگان اروپایی برای خرید ساق شلواریهای گرم و تو کرک نسبت به سال گذشته ۱۳۱درصد افزایش یافته؛ سفارش لباس زیر حرارتی، بطری آب گرم و گرمکن دستی به ترتیب ۲۴۶ درصد، ۳۰۰ درصد و ۴۴۷ درصد رشد داشته و بیشتر خریداران هلند، فرانسه، آلمان و لهستان متقاضی ژاکتهای پشمی هستند.
سو مینگیوان، مدیر کل شرکت پوشاک ژجیانگ کانگیینگ، به گلوبال تایمز گفت که حجم صادرات ژاکت پشمی شرکتش تا کنون در سال ۲۰۲۲ از یک میلیون واحد فراتر رفته و نسبت به حجم سالانه سال گذشته دو برابر شده است. سو اشاره کرد که عمده مشتریانش در اروپا و آمریکای شمالی هستند.
لو هوآژن، نماینده شرکت بافندگی ژوجی آیشانگلین، که تولید کننده ساق شلواریهای تو کرک است نیز گفت مشتریان اروپاییاش خواستهاند از پارچههای ضخیمتری برای تولید این لباسها استفاده کند. سفارشهای شرکت او نیز طی ماههای اخیر از کل سال قبل بیشتر بوده و پیشبینی میشود این روند ادامه هم داشته باشد.
یک تحلیلگر مستقل در زمینه کفش و لباس، چنگ ویشیونگ، گفت: «لباسهای زیر حرارتی و ژاکتهای پشمی یک پایگاه صنعتی کامل در چین دارند و البته مقرون به صرفه هستند.» چین مدتهاست روی ظرفیت نوآوری شرکتهای داخلی، تجارت دیجیتال و مزیتهای تجارت الکترونیک فرامرزی سرمایهگذاری کرده و اکنون در بحبوحه بحرانی که اروپا را فرا گرفته به سود هنگفتی دست یافته است. به نظر میرسد تقاضای بسیار زیاد برای خرید لباسهای گرم در اروپا چین را برنده جنگ اوکراین کرده است.