گروه بورس: توزیع مرحله اول سود سهام عدالت از دهه فجر با پرداخت 80‌هزار تومان به هر نفر آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، در شرایطی که نگرانی‌هایی در مورد تامین سود مورد نیاز سبد سهام عدالت وجود دارد، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت و مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از آغاز پرداخت سود سهام عدالت از دهه فجر امسال خبر دادند.

قرار است در مرحله اول 360 میلیارد تومان سود شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت بین 5/4میلیون نفر تقسیم شود.

تا‌کنون تعداد زیادی از شرکت‌ها به دلایل متعددی از جمله بحران مالی اقتصاد جهان و کاهش قیمت محصولاتشان موفق به پرداخت سود سال مالی قبل به شرکت کارگزاری سهام عدالت نشده‌اند؛

به‌طوری که براساس آمار موجود، میزان بدهی‌های این شرکت‌ها به شرکت کارگزاری سهام عدالت در حال حاضر به 1300 میلیارد تومان رسیده است.

سود سهام شرکت‌هایی که سهامشان به‌عنوان سهام عدالت به این کارگزاری واگذار شده بود، برای سال مالی‌86 برابر با 1730‌میلیارد تومان برآورد شده است اما میزان سودی که شرکت کارگزاری سهام عدالت تاکنون از این شرکت‌ها دریافت کرده با احتساب سود 120‌میلیارد تومانی شرکت مخابرات به 400‌میلیارد تومان رسیده است.

به این ترتیب، این شرکت‌ها ظرف ماه‌های آتی باید سود سهام خود را به حساب شرکت کارگزاری سهام عدالت واریز کنند. محمدجواد شیخ، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت ضمن اعلام خبر پرداخت سود سهام عدالت از دهه فجر گفت: در مرحله اول از 12‌بهمن ماه به 3‌دسته از مشمولان که شامل 5/4میلیون نفر هستند، سود سهام عدالت پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: مرحله اول شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، افراد تحت پوشش بهزیستی و بسیجیان فاقد شغل و درآمد می‌شود و به هر نفر 80‌هزار تومان سود پرداخت می‌شود.

شیخ با بیان اینکه در مجموع 360‌میلیارد تومان سود بین این افراد تقسیم خواهد شد، اظهار داشت: با احتساب دریافت 119‌میلیارد تومان سود سالانه سهام شرکت مخابرات ایران تا‌کنون 400‌میلیارد تومان سود از شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت دریافت شده است. او تصریح کرد: مجموع مطالبات ما از شرکت‌ها برابر با 1730‌میلیارد تومان است که تا‌کنون 400‌میلیارد تومان آن دریافت شده است.

شیخ در پاسخ به این پرسش که این شرکت‌ها تا چه زمانی برای واریز سودشان به حساب کارگزاری سهام عدالت مهلت دارند، یادآور شد: مجمع عمومی این شرکت‌ها عموما در تیر ماه برگزار شده است. به این ترتیب این شرکت‌ها براساس قانون تا 8 ماه پس از مجمع برای پرداخت سود شان فرصت دارند.

واریز سود مخابرات

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت از پرداخت سود سالانه سهام شرکت مخابرات تا یک هفته آینده خبر داد و بیان کرد: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده سود سهام شرکت مخابرات تایک هفته دیگر به حساب کارگزاری سهام عدالت واریز خواهد شد.

او افزود: صورت جلسه مجمع عمومی مخابرات ظرف چند روز گذشته نهایی و امضا شد و قرار است حد اکثر تا یک هفته آینده 119 میلیارد تومان سود سهام شرکت مخابرات به حساب ما واریز شود.

او تاکید کرد: زمان پرداخت سود به مشمولین مراحل دیگر بعد از دریافت سود سالانه شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت اعلام خواهد شد.

پرداخت سود

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت همچنین در گفت‌وگوی دیگری بافارس در باره نحوه پرداخت سود سهام عدالت عنوان کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده، برگه سود سهام عدالت توسط سازمان دارایی استان‌ها چاپ و در اختیار نهادهای حمایتی گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: 3‌سازمان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد بسیج کشور این برگه‌ها را به 5/4‌میلیون نفر خواهند داد تا از طریق بانک سپه و پست بانک این سود دریافت شود.

شیخ خاطرنشان کرد: مشمولین مرحله اول برای دریافت سود سالانه و به‌ازای هر نفر 80 هزار تومان باید براساس حروف الفبا و با در دست داشتن برگه پرداخت سود سهام عدالت برای سال‌ مالی 86، شماره ملی و شناسه سهامداری -که در آن مبلغ سهام و سود و نوع بانک قید شده است- به بانک سپه یا پست بانک مراجعه کنند. 

مبلغ قسط

شیخ در برابر این سؤال که آیا از سود سالانه مشمولین مرحله اول و دیگر مراحل مبلغی برای اقساط کسر شده یا خیر تاکید کرد: از مشمولین مرحله اول مبلغ اندکی بابت قسط کسر شده تا 80هزار تومان به هر نفر داده شود.

او ادامه داد: اما مشمولین دیگر مراحل سود کمتر و حدود 60 هزار تومانی را دریافت خواهند کرد؛ چرا که مبلغ بیشتری بابت قسط از این گروه‌ها کسر خواهد شد.

وضعیت پرداخت سود

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دیگر مشمولین سهام عدالت چه زمانی و به چه نحوی سود سالانه دریافت خواهند کرد، افزود: مشمولین مراحل دوم تا پنجم نیز به مرور و بعد از دریافت سود سالانه شرکت‌ها خواهند توانست سود خود را بگیرند.

شیخ اضافه کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده، مشمولین مرحله دوم (عشایر) از طریق بانک کشاورزی، مرحله سوم (کارکنان) از طریق بانک تجارت، بازنشستگان کشور و مشمولین تامین اجتماعی (مرحله چهارم و پنجم) از طریق بانک‌های صادرات و رفاه سود سالانه را خواهند گرفت.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت

مشمولان مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به بانک سپه و پست بانک، سود خود را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری کرد زنگنه ـ رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ ـ ضمن تایید آغاز پرداخت سود سهام عدالت از دهه فجر امسال گفت: از 12 بهمن امسال و با آغاز دهه فجر پرداخت سود مرحله اول سهام عدالت در سراسر کشور آغاز می‌شود.

او ادامه داد: با آغاز دهه فجر، کار واگذاری سود سهام عدالت به مرحله اول شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر مشمولین مرحله اول به مبلغ80 هزار تومان به ازای هر نفر توسط بانک سپه در مناطق شهری و پست بانک در مناطق روستائی آغاز می‌شود.

کرد زنگنه خاطرنشان کرد: بنابراین در حال حاضر قبوض (فیش) تمامی مشمولین در 3 نسخه تهیه شده که یک نسخه به مشمولین ذی‌ربط داده شده، یک نسخه در بایگانی بانک و یک نسخه نیز به بایگانی تعاونی سهام عدالت ارسال می‌شود.

او افزود: تمامی فیش‌ها حداکثر تا پنجم بهمن ماه توسط دبیرخانه‌های استانی در سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی‌ استان‌ها به نهادهای حمایتی تحویل شده و دبیرخانه‌های استانی این قبوض را تحویل نهادهای حمایتی خواهند داد تا بین مشمولین در سراسر کشور توزیع شود.

معاون وزیر اقتصادی و دارایی‌ با اشاره به اینکه براساس برنامه زمان‌بندی که مشخص می‌شود، افراد باید برای دریافت سود به بانک سپه و پست‌ بانک مراجعه کنند.

او از تمامی دبیرخانه‌های استانی و نهادهای حمایتی و همچنین بانک‌های سپه و پست بانک در سراسر کشور درخواست کرد که هر چه سریع‌تر و به‌طور منظم سود مشمولین مرحله اول را پرداخت کنند و هماهنگی‌های لازم را بین دبیرخانه‌های استانی انجام دهند.

زنگنه با بیان اینکه تا پایان سال سود مرحله اول کامل پرداخت می‌شود، در مورد زمان پرداخت سود سایر مراحل عنوان کرد: فعلا تا پایان سال مرحله اول پرداخت شده و زمان پرداخت سود مراحل بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.