محمدجواد پاینده: تیم ملی فوتبال ایران امروز در نخستین بازی از مرحله گروهی دور مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه آزادی مقابل سنگاپور قرار می‌گیرد.

در سال پر مشغله و ترافیک بی‌سابقه تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال آسیا، ‌همزمان با برگزاری رقابت‌های داخلی به صورت فشرده  و همین‌طور برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010،  تیم‌های ملی وارد مرحله مقدماتی مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌شوند.

تیم ملی ایران که برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی با مشکلات زیادی مواجه بوده البته می‌تواند از این مسابقات به عنوان تدارکی مناسب برای حضور در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی سود ببرد اما سنگاپور حریف شایسته‌ای برای آزمودن میزان آمادگی تیم ملی ایران نخواهد بود.

امروز انتظار می‌رود تیم ملی  یک بازی آسان را مقابل حریف آسیای شرقی برگزار کند و دایی به دنبال بالا بردن تفاضل گل در نخستین گام باشد.

احتمال می رودتماشاگران در غیاب لژیونرها از بازی تیم ملی مقابل یک تیم درجه سوم فوتبال آسیا استقبال خوبی انجام ندهند.

 آخرین تمرین تیم ملی در غیاب دایی

 ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در غیاب علی دایی روز دوشنبه در دو نوبت صبح و عصر تمرین کردند در حالی که سرمربی تیم ملی برای حضور در مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال فوتبال جهان به سوئیس سفر کرده بود.

دایی البته برای هدایت تیم ملی در بازی امروز به کشور بازگشته و در این مسابقه حضور خواهد داشت. سرمربی تیم ملی صبح امروز وارد تهران شد.  در غیاب دایی، روته‌مولر و غلامپور تمرینات تیم ملی را زیر نظر داشتند.

همزمان با پیگیری تمرینات تیم ملی ایران، سنگاپوری‌ها هم آخرین تمرین پیش از بازی را سپری کردند. بازیکنان و کادر فنی این تیم همچنان شرایط آب و هوایی و سرمای تهران را مشکل اصلی‌شان در این مسابقه می‌دانند.  سنگاپوری‌ها حتی به علت وضعیت بد هوا و نامساعد بودن زمین شماره دو ورزشگاه آزادی در زمین داودیه تمرین کردند.

آخرین تمرین تیم‌های ملی فوتبال ایران و سنگاپور روز گذشته در زمین شماره یک ورزشگاه آزادی برگزار شد.

منتخب لیگ در یک بازی رسمی

شکل بازی سنگاپور که از تیم‌های درجه سوم فوتبال آسیا به شمار می‌رود شباهتی به سبک بازی حریفان آتی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی نخواهد داشت اما کادر فنی تیم ملی در غیاب لژیونرها به دنبال آزمودن بازیکنان برتر رقابت‌های لیگ در یک بازی رسمی خواهد بود.

لژیونرها برای حضور در این مسابقه به تهران سفر نمی‌کنند و دایی تیم منتخب لیگ را مقابل سنگاپور به میدان می‌فرستد. این از معدود دفعاتی است که تیم ملی ایران در یک بازی رسمی و در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هیچ لژیونری را در اختیار نخواهد داشت.

با این وجود تیم منتخب لیگ در ابتدای هفته جاری مقابل تیم ملی چین به برتری دست یافت و شکست سنگاپور هم قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.

تیم ملی ایران در این مرحله برای صعود با اردن و تایلند رقابت می‌کند و بالا بردن تفاضل گل در این مسابقه خانگی اهمیت زیادی خواهد داشت.

سرمربی تیم ملی از ترکیب اصلی خودش در این مسابقه سود می‌برد و بهترین‌های لیگ را مقابل سنگاپور به میدان می‌فرستد.

در این بازی رحمتی به عنوان دروازه‌بان اول در ترکیب قرار می‌گیرد. حسینی و عقیلی زوج میانی خط دفاع را شکل می‌دهند. کعبی و زارع در دو طرف خط دفاع بازی می‌کنند. کریم باقری، مازیار زارع، خلعتبری و غلام نژاد در خط میانی بازی می‌کنند و  زوج رضایی و برهانی  در خط حمله تیم ملی شکل می‌گیرد. حضور اشجاری، بائو و محمد نوری هم در این بازی محتمل به نظر می‌رسد.

 چهار بازیکن خارجی در ترکیب سنگاپور

 تیم ملی فوتبال سنگاپور در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با ایران، اردن و تایلند در گروه چهار قرار گرفته و در این جمع از کمترین شانس ممکن برای صعود به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برخوردار است.

سنگاپور در جدول تیم‌های ملی فوتبال جهان جایگاه 132 را در اختیار دارد در حالی که تیم ملی ایران در این جدول چهل و سوم است.

فدراسیون فوتبال این کشور با توجه به ضعف بازیکنان داخلی از وجود تعداد زیادی از بازیکنان خارجی در ترکیب تیم ملی استفاده کرده است. در فهرست اعلام شده تیم ملی سنگاپور در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نام چهار بازیکن خارجی دیده می‌شود.
آگو کاسمیر 24 ساله مهاجم اهل نیجریه، الکساندر دوریچ بوسنیایی، جان ویلکنسون و دانیل بنت انگلیسی چهار بازیکن خارجی تیم ملی این کشور هستند که با پذیرش ملیت سنگاپور در این تیم بازی می‌کنند.

البته گفته می‌شود پنج بازیکن تیم ملی فوتبال سنگاپور به نام‌های نوح رحمان (مدافع آخر)، مصطفی ایچ، جان ویلکنسون و رضوان محمد (هافبک ) و نوح عالم شاه (مهاجم) دچار آسیب‌دیدگی هستند و احتمال دارد در بازی مقابل ایران غایب باشند.

سنگاپور در مرحله اول دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی پس از عربستان و ازبکستان در مکان سوم جدول گروه قرار گرفت و مطابق معمول ادوار گذشته از صعود به دور بعدی باز ماند.

این تیم در جمع نمایندگان شرقی فوتبال آسیا هم جایگاه و رتبه قابل قبولی ندارد. حریف امروز تیم ملی ایران اخیرا در دو بازی دوستانه به یک تساوی و یک شکست مقابل تایوان دست یافت و پیش از این در بازی مقابل اندونزی شکست خورد. آخرین پیروزی تیم ملی سنگاپور دو ماه پیش مقابل میانمار به دست آمد.

سنگاپور هیچ لژیونری ندارد اما رقابت‌های لیگ در این کشور به شکل منظم برگزار می‌شود.
رادویکو آوراموویچ، مربی 59 ساله صرب هدایت تیم ملی سنگاپور را بر عهده دارد. او در آستانه دیدار با تیم ملی ایران سردی هوا را بزرگ‌ترین مشکل تیمش دانست و البته اشاره کرده که در غیاب چهار بازیکن اصلی تیمش که به دلیل مصدومیت در این مسابقه حضور ندارند، مقابل تیم ملی ایران بازی می‌کنند.

آوراموویچ در خصوص بازی امروز گفت: «ایران تیم قدرتمندی است که در ترکیب خود از وجود بازیکنانی فیزیکی بهره می‌برد. آنها با تکیه بر قدرت بدنی و ارائه بازی فیزیکی به نتیجه مورد نظر خود می‌رسند.»

وی ادامه داد: «بازیکنان ایرانی تهاجمی بازی می‌کنند. آنها از نظر فردی با میل تهاجمی بالا به سمت دروازه حریف حمله می‌کند که همین مسئله کار ما را دشوار می‌کند. ایران تیمی هجومی است و باید اجازه ورود به محوطه جریمه خود را به بازیکنان این تیم ندهیم. باید آنها را خارج از محوطه جریمه خود نگه داریم و مانع از پاسکاری‌شان شویم.»

 چهار بازی در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها

علاوه بر دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و سنگاپور که در گروه چهارم رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود امروز سه مسابقه دیگر در همین چارچوب انجام خواهد شد.

در گروه چهار، اردن و تایلند حریفان تیم ملی ایران در امان به مصاف هم خواهند رفت. در گروه پنجم تیم ملی چین که ابتدای هفته جاری در تهران مقابل ایران شکست خورد، میهمان تیم ملی سوریه خواهد بود و در دیگر بازی این گروه ویتنام میزبان لبنان خواهد بود.
تیم ملی فوتبال ایران در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا روز نهم بهمن ماه در ادامه این رقابت‌ها میهمان تایلند خواهد بود. 23 بهمن‌ماه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 در آسیا دنبال می‌شود و ایران در حساس‌ترین بازی این روز مقابل تیم ملی کره‌جنوبی قرار می‌گیرد.