اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شانزدهمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران برای مقابله با فساد در این سازمان، پرسش‌های خود را مطرح و پیشنهاداتی برای اصلاح امور ارائه کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ابتدا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه واقعیت ها در برخی رسانه ها وارونه جلوه داده می شود، اظهار کرد: لازم است بیش از پیش فعالیت شود و اقداماتی که صورت می گیرد در کنار برنامه های آینده ارائه شود.

او ادامه داد: سازمان بازرسی تسریع در پاسخ به استعلامات را در دستور کار قرار دهد. باید به اعتراض نیروهای انسانی پاسخ داده شود تا این نیروها را از دست ندهیم.

مقابله با فساد به رستم نیاز دارد

ناصر امانی دیگرعضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به پیوستگی موضوع رشوه و فساد و تخلف با شهرداری گفت: مقابله با فساد در شهرداری و جدا کردن فرزند ناخلف از مادر به رستم نیاز دارد. با برخی اقدامات می‌توان در عمل توان رتبه شهرداری را در فساد کاهش داد.

کاهش زمان صدور پروانه به‌ کجا رسید؟

جعفر بندی شربیانی، عضو دیگر شورای شهر تهران هم درباره گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: در سال اول، کمیته انتصابات داشتیم و امسال این کمیته نیز وجود نداشت.

او افزود: نظارت باید به طور کلی در بالاترین تا پایین ترین رده‌ ها انجام شود.

شربیانی با اشاره به موضوع کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی تصریح کرد: بر اساس آنچه ما می بینیم زمان صدور پروانه به ۲ ماه کاهش نیافته است.

ابهام درباره عرضه املاک در بورس

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: چطور املاک شهرداری بدون بررسی حقوقی، در بورس عرضه شده اند. همچنین به نظر می رسد بین نیروهای شهربان و حریم بان در مبارزه با تخلفات ساختمان هماهنگی وجود ندارد و منجر به افزایش حجم پرونده ها در مراجع قضایی شده است.

۷ پرونده اخذ رشوه شبکه‌ای در شهرداری تهران شناسایی شد | بازپس گیری ۱۰۱ فقره ملک تصرف شده

نرجس سلیمانی ادامه داد: در بخش حقوقی در سازمان ها و شرکت ها با کمبود نیرو مواجه هستیم و باید در این زمینه توضیح داده شود.

هوشمندسازی،راه مبارزه با فساد

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اهمیت هوشمندسازی در مبارزه با فساد اظهار کرد: پرسش من این است که شهرداری چه نمره ای به خود در هوشمندسازی می دهد. ضربه ای که در حوزه فناوری اطلاعات به شهرداری وارد شد، به دلیل عدم توجه جدی به سازمان فاوا بود.

وی همچنین تصریح کرد: در اداره کل حقوقی اعلام شد که به مقدار قابل توجهی از حقوق شهرداری تهران دفاع شد که قابل تقدیر است. باید تعداد محکومیت‌های شهرداری نیز در کنار پرونده‌هایی که به نفع شهرداری رأی می‌گیرد، اعلام شود.

مقابله با فساد کار سنگینی است

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل این است که ما فکر می کنیم شهرداری را می شناسیم، گفت: قبل از عید پرونده ای در ماده ۱۰۰ داشتیم که مربوط به تخلف یک بیمارستان بود و بین ۱۶ تا ۳۰ میلیارد تومان در کمیسیون ماده ۱۰۰ در نظر گرفته شد. نظر ما هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود اما کارشناس رقم را ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد. اختلاف هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی به نفع شهر تنها مربوط به یک پرونده است.

وی اضافه کرد: برخی جسارت پیدا کردند که در راهروهای شهرداری بایستند و به مردم بگویند که عدد فیش آنها را کاهش می‌دهند. فساد ریشه دارد و زحمت سازمان بازرسی خوب است اما کار مقابله با این افراد و فساد کار سنگینی است.

ضرورت استفاده از مدیران باسابقه

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با بیان اینکه در شهرداری فرآیند ارتقاء پرسنل مشخص نیست، گفت: ممکن است برخی افراد بی‌تجربه موجب ناکارآمدی سیستم شوند که به خودی خود منجر به فساد می شود و عدم النفع برای مردم را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه من معتقدم مدیران باسابقه، پاکدست‌تر و کارآمدتر هستند، تصریح کرد: تا جایی که ممکن است باید از این افراد در شهرداری استفاده شود.

کارچاق ‌کن‌ها چرا نمی روند؟

سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما همیشه از کارمندان شهرداری دفاع کرده ایم، گفت:باید فکری به حال کارچاق کن‌ها در شهرداری شود. چرا این افراد از شهرداری جمع آوری نمی شوند؟ وقتی مردم با این افراد مواجه می شوند، چه قضاوتی در خصوص شهرداری خواهند داشت؟ باید فکر اساسی در این زمینه شود.

او تأکید کرد: افراد کارچاق کن که بدنه شهرداری را فاسد جلوه می دهند، باید معرفی شوند و جزو لیست سیاه قرار بگیرند که نتوانند وارد شهرداری شوند.

منبع: ایلنا