علی صالح‌آبادی در سال ۱۳۵۷ در شهر سبزوار بدنیا آمد. وی از ۱۴ مهر ۱۴۰۰ تا ۸ دی ۱۴۰۱ به عنوان بیستمین رئیس کل بانک مرکزی ایران مشغول به کار بود.

به گزارش همشهری آنلاین،  علی صالح‌آبادی زاده اول شهریور ۱۳۵۷ در سبزوار،   نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از خرداد ۱۳۸۵تا آذر ۱۳۹۳،  مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از آذر ۱۳۹۳تا  مهر ۱۴۰۰ و بیستمین رئیس کل بانک مرکزی  ایران  از ۱۴ مهر ۱۴۰۰ تا ۸ دی ۱۴۰۱ بود.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است. وی اولین رئیس سازمان بورس و بنیانگذار این سازمان بود. صالح‌آبادی در سال ۱۳۸۵، حدوداً یکسال بعد از تصدی سمت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و براساس قانون بازار اوراق بهادار که در سال ۱۳۸۴ تصویب شده بود، سازمان بورس و اوراق بهادار را به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه تأسیس کرد و خود با تصویب شورای عالی بورس به مدت حدود ۹ سال مسئولیت این سازمان مهم را برعهده داشت. صالح‌آبادی در ۲۵ آذر ۱۳۹۳ مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران شد.

صالح‌آبادی در دوره ریاست خود بر سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، کمیته فقهی این سازمان را راه‌اندازی کرد که کار آن نظارت شرعی بر بازار سرمایه بود.  

علی صالح‌آبادی در ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با تصویب هیئت وزیران و حکم سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم منصوب شد. استعفای او در جلسه ۸ دی ۱۴۰۱ هیئت دولت پذیرفته شد و محمد فرزین به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی جایگزینش شد.

آخرین بروزرسانی Dec ۳۰, ۲۰۲۲ - جمعه ۹ دی ۱۴۰۱

منبع: همشهری آنلاین