همشهری‌آنلاین: دهانه ششم پل بیستون کرمانشاه کشف شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی این پل گفت: این کشف در سومین فصل کاوش باستانشناسان در بخش شرقی این پل روی داد.

مژگان خان مرادی در عین حال افزود: وجود دیوار 31 متری از سنگ‌های تراش خورده با علایم حجاران دوره ساسانی پس از این دهانه بیانگر آن است که در بخش شرقی پل بیستون دهانه دیگری وجود ندارد. [چهارگوشه ایران: استان کرمانشاه]

وی دستیابی به ساختار معماری و الحاقات وابسته به این پل را از اهداف این کاوش 50 روزه برشمرد و افزود: کشف بخش‌هایی از یک قبرستان و کورههای آهک و آجرپزی مربوط به دوره ایل خانی منجر به کاوش محوطه‌ای به مساحت 900 مترمربع در بخش شرقی این پل شد.

مژگان خان مرادی گفت  آزمایش‌های بعدی بر روی آجرها و دیگر یافته‌های این کاوش، دوره ساخت و مسدود شدن دهانه ششم این پل را مشخص خواهد کرد.

وی یاد آور شد: در بخش شمال شرقی پل، دیوار قطوری بطول 27 و عرض 6 متر برای کنترل و هدایت آب ساخته شده که در کنار آن اسکلت چهار پایان و سازه‌های مربوط به عشایر کشف شده است.

تا پیش از سال 80 تصور می‌شد که این پل مربوط به دوران صفوی باشد اما کاوش‌ها نشان می‌دهد که این پل یکی از طرح‌های نیمه تمام دوران ساسانی است که در قرن چهارم تشکیل شده است.

پل بیستون کرمانشاه از آثار ثبت شده در فهرست ملی است که نامهای پل‌ صفوی، پل دینور ‌آب و پل شاه‌عباسی خوانده می‌شود.

این پل بطور 144 و عرض 7 و نیم متر بر روی رودخانه دینور آب در حاشیه شرقی بیستون ساخته شده است.