به گزارش همشهری آنلاین، یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران امروز درباره مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس گفت: در هفته گذشته بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تماس از ۴۸ هزار تماسی که با اورژانس گرفته شده بود مزاحمت بوده است که ۱۳ درصد کل تماسها به حساب میآید. اگر هر یک از این مزاحمها تنها یک دقیقه با مسئولان اورژانس صحبت کرده باشند به طور کلی دو و نیم روز از وقت مسئولان پاسخگویی گرفته شده است.
وی درباره مزاحمهای تلفنی اظهار کرد: این تماسها توسط ۳ هزار انسان متفاوت گرفته نشدهاند، بلکه برخی از افراد ۱۰ الی ۱۵ بار با اورژانس تماس گرفتهاند. از آنجایی که قرار دادن این شمارهها در فهرست سیاه تماسها کار اخلاقی برای ما به حساب نمیآید ما نمیتوانیم مانع تماس گرفتن این افراد شویم. ما از مردم خواهش میکنیم تا خود و فرزندانشان به هیچوجه چنین اقدامات مزاحمتآمیزی را صورت ندهند چرا که فعالیت اورژانس بسیار حیاتی و مهم است.
او در ادامه اظهار کرد: اگر اورژانس نتواند به موقع به مشکلات حقیقی مردم رسیدگی کند، شرایط بدی به وجود خواهد آمد؛ ما در هفته گذشته حدوداً ۲۰ هزار مأموریت انجام دادهایم که با توجه به تماسهای صورت گرفته، مزاحمان مانع انجام مأموریت برای ۶ هزار نفر شدهاند. اگر یک درصد از آنها بیمار قلبی یا مغزی بوده باشند، این تماسها ممکن است منجر به مرگ و یا آسیب دیدگی شدید آنها شده باشد.
طبری ادامه داد: با تمام این وجود خوشبختانه طی یک سال اخیر تعداد تماسهای مزاحمتآمیز با اورژانس از ۵ هزار مورد در هفته به ۳ هزار مورد رسیده و روند کاهشی به خود دیده است اما حتی یک مورد تماس مزاحمتآمیز هم خطرناک است و میتواند باعث مرگ یک انسان شود.
او اظهار داشت: سازمان اورژانس واقعاً جای شوخی ندارد و افراد مزاحم باید بدانند که با ایجاد مزاحمت میتوانند منجر به مرگ فرد دیگری شوند.