کمیسیون‌های صنعت و انرژی اتاق بازرگانی ایران خواستار تغییر نحوه توزیع درآمدهای حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها و توزیع 80درصد آن برای تقویت بخش تولید و اشتغال‌زایی شدند.

براساس لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها که هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است، فقط 15درصد وجوه حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها صرف جبران هزینه‌های بخش تولید خواهد شد.

از آنجا که بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل 44، دولت و مجلس بارها شعار استفاده از دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی در تدوین قوانین و مقررات را تکرار کرده‌‌اند، باید منتظر اقدام عملی 2قوه درباره این پیشنهاد بخش‌خصوصی بود.

براساس برآورد صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی، با پول حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها می‌توان یک میلیون شغل جدید ایجاد کرد که این اقدام در نهایت به نفع اقشار کم‌درآمد جامعه و بیکاران خواهد بود، حال آنکه توزیع نقدی یارانه‌ها میان کم‌درآمدها از یک سو آثار تورمی و از سوی دیگر، بی‌میلی به کار کردن در میان طبقات پایین جامعه را به‌دنبال دارد.براساس بیانیه مشترک کمیسیون‌های انرژی و صنعت اتاق بازرگانی درباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، ضمن حمایت از اهداف این لایحه، اعطای 60درصد وجوه حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها به‌صورت وام به صنایع با اولویت صنایع انرژی‌بر، نساجی و صنایع کاغذی،15 درصد برای بازگشت به عوامل تولید انرژی مثل پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها،  5  درصد برای تقویت نیروی انسانی کار به بخش آموزشی کشور با اولویت آموزش‌های حرفه‌ای اشتغال‌آفرین، 10درصد برای جبران هزینه‌های دولتی و 10درصد برای جبران هزینه‌های دهک کم‌درآمد پیشنهاد شده است.

این در حالی است که در لایحه دولت، اختصاص 60درصد وجوه حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها به اقشار کم‌درآمد، 25درصد به دولت و 15درصد به واحدهای تولیدی، مطرح شده است.

موج بیکاری در راه است

بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران با تشریح این بیانیه به وضعیت نامناسب صنعت کشور اشاره کرد و گفت: رکود اقتصادی در حال تبدیل شدن از حالت یک بحران آرام به بحرانی تند و خاموش برای واحدهای تولیدی است و براساس آمار پراکنده سازمان تامین اجتماعی در یک شهرستان غیر‌صنعتی در هفته 600 نفر به جمعیت بیکار مستمری بگیر افزوده و انگیزه سرمایه‌گذاری و ادامه حیات در عرصه تولید کمتر می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران توضیح داد: با فشارهای ناشی از رکود بازار به‌صورت بالفعل و ممنوعیت دریافت تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، در پرداخت سنوات، عیدی و پاداش آخر سال دچار بحران خواهیم شد و به‌طور قطع موج بیکاری در راه خواهد بود.

وی با انتقاد از تقسیم جامعه و رو در رو کردن طبقات مختلف جامعه در طرح تحول اقتصادی اعلام کرد: در جامعه‌ای که میل به کم‌کاری و کاهش بهره‌وری در آن وجود دارد و همچنین دهک‌های پایین جامعه جمعیت خانوادگی بیشتری دارند، پرداخت نقدی یارانه‌ها، میل افراد برای کار کردن در کارخانجات را کاهش می‌دهد و در نهایت به مرور زمان نیروی کار، فرسوده می‌شود.

به گفته صادقی، پرداخت نقدی یارانه‌ها، عدم‌رقابت کارخانجات و بی‌میلی افراد برای کار در آنها موجب افزایش بیکاری در جامعه می‌شود.

نحوه توزیع درآمد هدفمندکردن یارانه‌ها

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز گفت: بسته طرح تحول اقتصادی شامل 7‌لایحه و 7‌برنامه است و اگر این  برنامه‌ها با هم دیده نشود هدف اول یعنی هدفمندکردن یارانه‌ها مثل مسکن عمل می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی در ادامه موافقت خود را با کلیت طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: موضوع اصلی این است که با مابه‌التفاوت طرح هدفمندکردن یارانه‌ها چه باید بکنیم؟ عده‌ای اعتقاد دارند که این پول باید در دهک‌های پایین جامعه توزیع شود که این عمل، تورم مضاعف ایجاد می‌کند، چون دهک‌های پایین میل مصرف بالایی دارند.

وی افزود: هدفمندکردن یارانه‌ها 39‌هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد می‌کند که باید عمدتا به تولید و عوامل تولید بازگردد.

شمس اردکانی به تشریح پیشنهاد اتاق ایران برای صرف درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخت و یادآورشد: 60درصد از این درآمد باید وارد صندوق توسعه ملی شود و به واحدهای تولیدی و صنعتی وام دهد و از این طریق صنعت و اشتغال رشد خواهد کرد.

وی خواستار آن شد که 10درصد از درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها به عوامل پالایش انرژی، 10درصد به بخش‌های مختلف آموزشی، 10درصد برای جبران هزینه‌های دولتی برای لایحه و 10درصد آخر نیز به دهک‌های کم درآمد اختصاص یابد.

یک میلیون اشتغال‌زایی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اعلام کرد: اگر 30هزار میلیارد تومان پول حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها را به عوامل تولید باز گردانیم و برای ایجاد اشتغال برای هر نفر30 میلیون تومان سرمایه نیاز باشد، در این طرح یک میلیون شغل نهفته است.