پس از اعمال محدودیت بر ۲پلتفرم محبوب و مورد استفاده کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی، قاعدتا باید راهکارهای مختلفی برای کوچ کاربران به پلتفرم‌های داخلی اندیشیده می‌شد.

سرعت بالا، جذابیت در رابط کاربری، پایداری سرویس و مهم‌تر از همه اعتمادسازی، بخشی از مواردی است که می‌تواند ایرانی‌ها را به سمت استفاده از سرویس‌های داخلی سوق دهد. ایده‌های نوآورانه جوانان ایرانی، رکن اصلی جذاب‌سازی‌ سرویس‌های داخلی است تا حدی که می‌توان بخشی از قابلیت‌هایی که حتی پلتفرم‌های خارجی از آن محروم هستند، در سرویس‌های داخلی پیاده‌سازی‌ کرد. این ویژگی همچنین می‌تواند به مزیت‌سازی‌ داخلی‌ها کمک کند تا زمانی که خارجی‌ها رفع فیلتر شدند، بتوانند با آنها رقابت کنند. این در حالی است که اگر محدودیت‌های اعمال شده بر پلتفرم‌های خارجی طولانی شود، می‌تواند این هدف را به ضد خود تبدیل کند؛ چرا که در نبود فضای رقابتی، همان اتفاقی رخ خواهد داد که اکنون در مورد خودروسازهای داخلی و تولید خودروهای کم کیفیت، شاهدیم.

 تماس میان‌پلتفرمی
در صورتی که مرکز تبادل پیام بین پلتفرم‌ها یا همان MXP راه‌اندازی شود آن گونه که اعلام شده، در گام بعدی کاربران می‌توانند Call Out داشته باشند. اما Call Out به چه معناست؟
با استفاده از قابلیت Call Out یک کاربر از یک پیام‌رسان می‌تواند با کاربر پیام‌رسانی دیگر و حتی شبکه مخابراتی تماس بگیرد که برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی به راه‌اندازی MXP در کشور اشاره کرد و در توضیح هزینه‌های کمتر Call Out در مقایسه با هزینه تماس مستقیم از طریق سیم کارت گفت: «هزینه هر دقیقه تماس Call Out (از پیام‌رسان بومی به شبکه مخابراتی) مبلغ ۲۵ تومان است که از این رقم، ۱۰تومان سهم اپراتور مخابراتی، ۱۰تومان سهم پیام‌رسان و ۵ تومان هزینه‌های فنی است. به‌گفته عیسی زارع‌پور، هر پیام‌رسانی که بیش از ۳میلیون کاربر داشته باشد، می‌تواند برای سرویس Call Out درخواست دهد.
 
قابلیت‌های ویژه
اکنون در میان پلتفرم‌های خارجی، پلتفرمی دیده نمی‌شود که کاربران بتوانند با آن کارهای بانکی را انجام دهند. همچنین در توییتر به‌عنوان مثال، این امکان وجود ندارد که کاربران با استفاده از ایموجی‌های متنوع نسبت به یک توییت واکنش نشان دهند.
اکنون در پلتفرم «بله» که مالک آن یکی از بانک‌های بزرگ کشور است، علاوه بر قابلیت‌های یک پیام رسان این امکان وجود دارد که کاربران بتوانند امور بانکی خود را انجام دهند. در پیام رسان بله، می‌توان کارت به کارت کرده و قبض‌ها را پرداخت و پیامک‌های برداشت و واریز حساب بانکی را مشاهده کرد و بسته‌های اینترنتی خریداری کرد.
شبکه اجتماعی «ویراستی» که یک میکروبلاگ محسوب می‌شود و شبیه توییتر است هم قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. به‌گفته مدیرعامل آن، «ما برای ویراستی برنامه‌های گسترده و متنوعی داریم و مخاطبان تقریبا به‌طور روزانه شاهد ویژگی‌ها و آپدیت‌های جدید آن هستند. به‌عنوان مثال، اواخر هفته گذشته قابلیت «ری‌اکشن» را به آن اضافه کردیم که حتی توییتر از آن برخوردار نیست.»
این موارد نشان می‌دهد که جوانان نخبه شاغل در پیام رسان‌های بومی هر روز در حال ایده پروری و افزودن قابلیت‌های جدید و جذاب برای
کاربر پسند کردن آنها هستند.

تبادل پیام بین پلتفرم ها
مسن‌ترها حتما به یاد دارند که زمانی امکان ارتباط از تلفن ثابت با موبایل یا برعکس فراهم نبود. همچنین تا مدتی از سیم کارت یک اپراتور نمی‌توانستیم با سیم کارت یک اپراتور دیگر تماس بگیریم. با این حال، پس از مدتی زیرساختی فراهم شد تا کل شبکه ارتباطات کشور اعم از اپراتورهای سیار و تلفن ثابت توانستند با هم در ارتباط باشند. اکنون تعدد پیام رسان‌ها هم، چنین مشکلی را برای کاربران ایجاد کرده است. در صورتی که مرکز تبادل پیام(MXP) راه‌اندازی شود، این امکان ایجاد می‌شود که یک کاربر از یک پیام رسان بتواند به کاربر پیام رسانی دیگر پیام دهد و فایل، عکس و فیلم بفرستد.
در واقع، مجامع بین‌المللی حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی به این نتیجه رسیده‌اند که پلتفرم‌ها هم دقیقا مانند شبکه‌های موبایل، باید با هم ارتباط داشته باشند تا مردم بتوانند از ارتباطات یکپارچه بهره‌مند شوند. ارتباط بین پلتفرم‌ها در اتحادیه اروپا از چند سال پیش اجباری شده است و به پلتفرم‌های مختلف ازجمله واتساپ و آی‌مسیج رسما ابلاغ شد که برای الحاق به زیرساخت‌های «امکان عملیات بین زیرساخت‌های پیام و تماس» اقدام کنند.
کارشناسان معتقدند که این موضوع در بسیاری از کشورها شکل گرفته و طی ۲ تا ۳سال آینده نمی‌توان تصور کرد که پلتفرمی به پلتفرم دیگر وصل نباشد. محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیش از این اعلام کرده بود که برقراری ارتباط میان پیام‌رسان‌ها به‌صورت موازی، از طریق ۳تیم در حال پیگیری است. طبق گفته او، سازمان فناوری در حال کار کردن روی سرویسی است تا ارتباط (Interconnection) بین پیام‌رسان‌ها را فراهم کند تا همانطور که مثلاً مشترکان ایرانسل می‌توانند با تلفن ثابت مخابرات تماس بگیرند، کاربران پیام‌رسان‌های مختلف، امکان تبادل پیام با یکدیگر را داشته باشند.

منبع: روزنامه همشهری