گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی معاملات مستقیم سهام، ظرف 4 ماه آینده خبر داد

به گزارش خبرنگار همشهری، هرچند مدتی است برخی از کارگزاران بورس امکان دریافت سفارش‌های خرید و فروش سهام را از طریق اینترنت برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند اما امکان انجام معاملات مستقیم سهام که هم‌اکنون در بیشتر بورس‌های بزرگ دنیا رواج دارد، در بورس تهران فراهم نبود.

براساس روش جدید مبادلات سهام، سهامدار می‌تواند به‌طور مستقیم از طریق اینترنت به سیستم معاملات بورس وصل شوند و سفارش‌های خرید و فروش خود را بدون مراجعه به دفتر کارگزاری وارد سیستم معاملات کنند، بر این اساس نقش کارگزار در این روش به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و کارگزار فقط وظیفه کنترل سفارش‌های خرید وفروش را برعهده دارد.

بر این اساس سفارش مشتری پس از ثبت در سیستم معاملات توسط کارگزار بررسی شده و تطابق آن با قوانین و مقررات موجود کنترل می‌شود.

در مدل سنتی، سفارش‌ها به کارگزار ارجاع می‌شد اما در روش مستقیم (DMA) کارگزار به جای استفاده از ایستگاه‌های معاملاتی برای انتقال سفارش‌ها، از یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی استفاده می‌کند، در واقع کارگزار به جای اینکه سفارش‌ها را هر روز به‌صورت دستی وارد کند این قابلیت را پیدا می‌کند که به‌صورت کاملا خودکار و در لحظه سفارش‌ها را به سیستم معاملات ارجاع دهد.

در این مدل نقش کارگزار به‌عنوان واسط معاملات از بین می‌رود و معامله گران، قابلیت ارسال مستقیم سفارش به بازار را پیدا می‌کنند. در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس واوراق بهادار از راه‌اندازی سیستم مستقیم معاملات تا 4 ماه آینده در بورس تهران خبر داد.

او ضمن اعلام این مطلب افزود: سیستم مستقیم معاملات سهام (DMA) ظرف 3 تا 4 ماه آینده در بورس اجرایی می‌شود.در این روش مشتری می‌تواند بدون حضور کارگزار به‌صورت مستقیم به سیستم مبادلات بورس وصل شود و مستقیما درخواست خود را وارد سامانه معاملات کند. به گفته او، در این روش کارگزار تنها وظیفه تطبیق سفارش‌ها با قوانین و مقررات بورس را برعهده دارد.

او عنوان کرد: با راه‌اندازی نرم افزار جدید معاملات، بستر‌های لازم برای راه‌اندازی معاملات مستقیم سهام فراهم شده و تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر امکان مبادلات مستقیم سهام را در بورس تهران فراهم کنیم.

صالح‌آبادی تاکید کرد: در حال حاضر انجام این معاملات تنها به تدوین قوانین و مقررات نیاز داردو برای این کار 2نشست با اعضای کانون سهامداران حقیقی برگزار شده است تا شرایط لازم برای تدوین این قوانین فراهم شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سپس به فراهم‌شدن استفاده از امضای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در این روش معاملات با استفاده از امضای الکترونیکی انجام می‌شود که این کار نیز ظرف ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.

صالح‌آبادی در بخش دیگری از گفته‌هایش به راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی «کدال» اشاره کرد و گفت: با تعریف امضای الکترونیکی و از ابتدای سال آینده ارسال اطلاعات کاغذی شرکت‌ها حذف و این فرایند از طریق شبکه کدال و در کمترین زمان انجام خواهد شد.

قیمت‌ها در کف هستند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد وضعیت بورس تهران در شرایط کنونی گفت: میانگین انتظار بازدهی سهام از شرکت‌های بورس در طول یک سال به‌طور میانگین 25 درصد است.

او یادآور شد: در حال حاضر قیمت سهام در بورس تهران برخلاف آنچه گفته می‌شود در پایین‌ترین حد خود قرار دارد به‌طوری که میانگین نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها در بورس تهران در حال حاضر 4 مرتبه است یعنی به‌طور متوسط انتظار بازدهی 25 درصدی از شرکت‌ها طی یک سال وجود دارد.

صالح‌آبادی ادامه داد: شاخص بورس نیز ابتدای سال‌جاری با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد اما با کاهش قیمت‌ها، روند صعودی آن متوقف و از ارقام آن کاسته شد به‌طوری که شاخص بازدهی بورس 5/5درصد و شاخص قیمت 15‌درصد افت کردند. 

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با شرایط 10 ماه اخیر بورس نیز گفت: در سال87 رکوردهای جدیدی در بورس به ثبت رسید به‌طوری که طی 10 ماه اخیر حجم معاملات بیش از 10‌هزار میلیارد تومان بوده که در طول 41 سال فعالیت بورس ایران بی‌سابقه است.