گروه بین‌الملل: روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا سبب شده است تا جدال‌های لفظی دمکرات‌ها و حامد کرزی رنگ و بوی دیگری به‌خود بگیرد.

کرزی برای چندمین بار طی چند روز گذشته به انتقاد از آمریکا پرداخت. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری افغانستان با محکوم کردن عملیات آمریکا که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده، اعلام کرد که 16 شهروند افغان در این حمله کشته شده‌اند.

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که کشتار غیرنظامیان بیگناه افغان باعث تقویت تروریست‌ها می‌شود. وی همچنین افزود: وزارت دفاع افغانستان پیش‌نویس یک توافقنامه فنی را برای واشنگتن و مقرهای ناتو ارسال کرد که براساس آن به افغانستان اختیارات بیشتری برای نظارت بر عملیات‌های نظامی آمریکا داده می‌شود.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشتار غیرنظامیان توسط سربازان تحت امر آمریکا در جریان یک حمله  هزاران افغانی دیروز دست به تظاهرات علیه حامد کرزی و آمریکا زدند.

افغانی‌ها با سردادن شعارهایی علیه کرزی و آمریکا با وجود بارش شدید باران در تظاهرات شرکت کردند. مالک حضرت، یکی از رهبران تظاهرات گفت: اگر سربازان خارجی به عملیات‌های خود پایان ندهند، ما مبارزه را شروع خواهیم کرد.

فرماندار استان لقمان ضمن تلاش برای آرام کردن تظاهرکنندگان آنها را به گفت‌وگو با نمایندگان سربازان تحت امر آمریکا دعوت کرد؛ اما برخی از تظاهرکنندگان به سوی وی سنگ پرتاب کرده و مانع سخنرانی‌اش شدند.

تلفات غیرنظامیان در افغانستان تبدیل به یک مسئله حساس و باعث تضعیف حمایت‌ها از دولت حامد کرزی، و سربازان خارجی شده است.

این مسئله همچنین بعد از گذشت 7 سال از حضور نیروهای تحت امر آمریکا و ناتو در افغانستان، باعث ایجاد تفرقه بین کرزی و متحدان غربی‌اش شده است.

این عملیات که باعث بروز تازه‌ترین جنجال در این هفته شد، در استان شرقی لقمان رخ داد. ارتش آمریکا شنبه اعلام کرد که سربازان آمریکایی تحت پشتیبانی هوایی 16شبه نظامی را در یک عملیات شبانه کشتند.

اسدالله وفا، یکی از مشاوران کرزی که مسئول تحقیق روی تلفات غیرنظامیان است گفت: بر خلاف ادعای آمریکا، 16غیرنظامی که بسیاری از آنها کودک و زن بودند، در این عملیات کشته شده‌اند. یک سخنگوی ارتش آمریکا گفت که هیچ گزارشی مبنی بر مرگ غیرنظامیان در اختیار ندارد، ولی درصورت دریافت چنین گزارشی، تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد.

ارتش آمریکا درباره‌ این عملیات اظهار نظر دقیق‌تری نکرد ولی سخنگوی ارتش آمریکا در مرکز استان لقمان گفت: ما کشته شدن غیرنظامیان را شدیدا محکوم می‌کنیم و خواستار اتمام آن هستیم.

شمارش معکوس برکناری کرزی

منابع غربی از قطع حمایت دولت جدید آمریکا از حامد کرزی و مذاکره با 4 نفر از کاندیداهای اصلی پست ریاست‌جمهوری افغانستان در واشنگتن خبر می‌دهند. بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ممکن است حامد کرزی، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان را از کار برکنار کند.

روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشته است که نماینده دولت جدید آمریکا با برخی سیاستمداران افغان که قدرت تغییر حکومت این کشور را دارند، دیدار کرده است. به نوشته این روزنامه، 4نفر از کاندیداهای اصلی پست ریاست‌جمهوری افغانستان در واشنگتن حضور داشته‌اند و 3وزیر سابق این کشور در هیاتی غیررسمی وارد واشنگتن شده‌اند.

عبدالله عبدالله، رهبر تاجیک‌های افغان و وزیر امور خارجه سابق، اشرف غنی، وزیر اقتصاد وعلی احمد جلالی، وزیر امور داخلی افغانستان، در این هیات حضور داشته‌اند.