به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از موتور۱، یک سدان الکتریکی تسلا مدل S در حالی که با سرعت بزرگراه در کالیفرنیا در حال حرکت بود، به طور غیرمنتظرهای آتش گرفت. در این آتش سوزی به کسی آسیب نرسید، اما خاموش کردن این خودرو در حالی که آتش عظیمی آن را احاطه کرده بود، برای خدمه آموزش دیده آتش نشانی دشوار بود.
سازمان آتش نشانی ساکرامنتو در توییتی اعلام کرد که برای خاموش کردن آتش این خودروی تسلا مدل اس حدود ۲۳۰۰ لیتر (۶ هزار گالن) آب مصرف شده است. ماموران آتش نشانی ناگزیر شدند به منظور خاموش کردن آتش این خودروی برقی یک طرف ان را به وسیله جکهای مخصوص بالا بببرند تا حداکثر آب ممکن به قسمتی که باتری در آن تعبیه شده برسد و حریق اطفا شود. در توییت آتش نشانی ساکرامنتو به این نکته نیز اشاره شده که همزمان با تلاش ماموران آتش نشانی در اطفای حریق، سلولهای باتری این خودروی برقی همچنان در حال سوختن بودند، در نهایت آتش با تلاش بسیار خاموش شد و این حادثه تلفاتی برجای نگذاشت.
در حالی که آتش سوزی خودروهای برقی در مقایسه با آتش سوزی خودروهای گازسوز بسیار کم است، اما به دلایلی توجه زیادی را به خود جلب می کند. آتش خودروهای برقی بسیار داغ است و اغلب به سرعت به شعلههای بزرگ تبدیل میشود و گاهی اوقات خودروها را به طور کامل در شعلههای آتش فرو میبرند. بنابراین خاموش کردن آتش خودروهای برقی به آسانی صورت نمیگیرد چرا که آتش نشتعل در این خودروها می تواند بارها و بارها دوباره شعله ور شود. حتی مواردی وجود داشته که خودروهای برقی در حالی که چند روز پس از تصادف در یک انبار یا در یک واحد بازرسی و تحقیقات پارک شدهاند، دوباره شعله ور شوند.
آتش گرفتن خودروهای گازسوز امری متداول است و تقریبا هر روز اتفاق می افتد، بنابراین رسانهها لزوما اخبار مربوط به آتش گرفتن خودروهای گاز سوز را به دلیل تکراری بودن موضوع خبر، پوشش نمیدهند . با این حال، تعداد خودروهای گازسوز در جادهها بسیار بیشتر از خودروهای برقی است، بنابراین هنوز خیلی زود است که بتوانیم به طور دقیق به علت آتشسوزی در خودروهای برقی پی ببریم و بتوانیم مقایسه دقیقی میان تعداد آتش سوزی در خودروهای برقی و گازی و دلایل متفاوت آن داشته باشیم و به شیوه دقیق خاموش کردن آتش این خودروها پی ببریم.
بیشتر بخوانید:
میتوان این طور استدلال کرد که بنزین بسیار قابل اشتعال تر از باتری های لیتیوم یونی در خودروهای برقی است، این طور نیز به نظر میرسد که باتریهای لیتیوم یونی ویژگیهایی دارند که اشتعال آنها را در هنگام آتش سوزی بیشتر میکند و این احتمال وجود دارد که دوباره دچار آتش سوزی شوند. در نتیجه این باتریها ممکن است حوادث منحصر به فردی را رقم بزنند، که مهار و جمع کردن آن بسیار دشوار باشد، به دلیل اشتعال بالای خودروهای برقی و دشواری در مهار آتش سوزی در این خودروها، آتش نشانان نیاز به آموزشهای ویژهای برای اطفای حریق در خودروهای برقی دارند. به ویژه آنکه در سالهای اینده نیز تعداد خودروهای برقی در سراسر دنیا افزایش خواهد یافت.