بهزاد رنجبر: فاطمی امین با تأکید بر اینکه این طرح در هیأت دولت نهایی شده است، گفت که جزئیات آن بهزودی اعلام خواهد شد. تخمینهای به نسبت دقیق حاکی است با اجرای این طرح ۳۰ تا ۴۰هزار خودروی دارای پلاک مناطق آزاد از امکان ورود به داخل کشور برخوردار خواهند شد.
به گزارش همشهری، روند رشد قیمت خودرو از ابتدای پاییز نشان داد عطش بازار برای خرید خودرو بیش از ارقامی است که برآورد میشود. در ابتدای سالجاری مسئولان وزارت صنعت، حجم تقاضای سالانه بازار را ۱.۶میلیون دستگاه ارزیابی کرده بودند. با این حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند بهدلیل کاهش تولید خودروهای داخلی در چند سال اخیر تقاضای انباشته بالایی برای خرید خودرو در بازار وجود دارد که این موضوع یکی از چند عامل افزایش قیمت خودرو است. ضمن اینکه افزایش تدریجی تعداد خودروهای فرسوده نیز تقاضا را برای خرید خودرو افزایش داده است.
تیراژ تولید خودروهای سواری داخلی در ۱۰ماه سالجاری به ۸۷۳هزار دستگاه رسیده است. برآورد میشود تیراژ تولید داخل تا پایان سال از مرز یک میلیون دستگاه نیز فراتر برود. با وجود این در طول پاییز و زمستان امسال قیمتها در بازار خودرو با رشد زیادی مواجه شده است.
در چنین شرایطی دولت بهدنبال واردات ۱۰۰هزار خودروی خارجی برای متعادلکردن بازار است. در کنار این برنامه آنطور که دیروز وزیر صنعت خبر داد قرار است مجوز شمارهگذاری و تردد خودروهای مناطق آزاد هم در کل کشور صادر شود.
تردد خودروهای مناطق آزاد در کل کشور
رضا فاطمی امین، وزیر صنعت گفت: براساس طرحی که در دولت بررسی و نهایی شده است، خودروهایی که در مناطق آزاد تردد میکنند از این پس مجوز دارند تحت شرایطی در سرزمین اصلی شمارهگذاری شوند تا مالکان این خودروها بتوانند از آنها در کل کشور استفاده کنند. او با بیان اینکه این طرح میتواند به افزایش عرضه خودرو در بازار منجر شود، ادامه داد: این طرح در هیأت دولت نهایی شده و بهزودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.
اگرچه طبق گفتههای وزیر صنعت طرح واردات خودرو از مناطق آزاد در هیأت دولت تصویب شده، اما هنوز مشخص نیست تعداد خودروهایی که قرار است از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شود چقدر است و آیا این مصوبه شامل واردات خودرو هم میشود یا خیر؟ با این حال، گمانهزنیهای اولیه حاکی است، احتمالا این مصوبه فقط شامل خودروهایی خواهد شد که هماکنون در مناطق آزاد در حال تردد هستند.
آمار خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد
برآوردها از تعداد خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد و درحال تردد در این مناطق بسیار متناقض و متفاوت است، برخی تعداد این نوع خودروها را ۱۴هزار دستگاه و برخی دیگر ۱۰۰هزار دستگاه برآورد میکنند، با این حال برآوردهای نزدیک به واقعیت این تعداد را بین ۳۰ تا ۴۰هزار دستگاه تخمین میزنند.
مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سال۱۴۰۰ در سال۱۳۹۹ که بحثهای اولیه در مورد طرح واردات خودرو از مناطق آزاد مطرح شد، گفته بود: احتمالا فقط ۱۴هزار دستگاه خودروی دارای پلاک مناطق آزاد از امکان ورود به سرزمین اصلی برخوردار خواهند بود.
در همان سال احمد جمالی، معاون اقتصادی وقت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم تأکید کرده بود: اینکه گفته شده ۱۰۰هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد هیچ مبنایی ندارد. بهگفته او ۳۰ تا ۴۰هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد، ولی این خودروها تامینکننده نیاز مناطق آزاد هستند و اگر قرار باشد وارد سرزمین اصلی شوند، دوباره مناطق آزاد بهخودرو نیاز پیدا خواهند کرد.
کیفیت خودروهای موجود در مناطق آزاد
به باور کارشناسان، با توجه به اینکه اغلب مناطق آزاد فعال در ایران در کنار دریاها مستقرند، بهنظر میرسد عمر مفید اغلب این خودروها رو به اتمام است، زیرا از سال۹۶ به اینسو واردات خودروی خارجی به اکثر مناطق آزاد، نظیر کیش متوقف شده و عملا عمر جدیدترین مدلهای خودروی در حال فعالیت در مناطق آزاد به ۵سال رسیده است. از نظر فنی، عمر مفید خودروهای فعال در مناطق شرجی ۴ تا ۵سال تخمین زده میشود. باید دید آیا این نوع خودروها در بازار داخل مشتری پیدا میکنند و آیا عرضه ۳۰هزار خودروی یادشده، میتواند گره بازار خودرو را باز کند؟