تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵

با وجود تلاش محافل بین‌المللی برای قانع کردن قاهره به بازگشایی گذرگاه رفح، مصر بار دیگر اقدام به بستن گذرگاه رفح کرد

 و نوار غزه دوباره تحت شدیدترین محاصره اقتصادی و سیاسی قرار گرفت. مصر در طول تهاجم 22روزه رژیم صهیونیستی به غزه هم با همدستی اشغالگران صهیونیست کوشید با بسته نگه‌داشتن مرز رفح، حماس را وادار به تسلیم در برابر اشغالگران کند.

آن‌گونه که روزنامه اماراتی دارالخلیج نوشته است، مقام‌های مصری به بهانه احتمال هدف قرار گرفتن مجدد تونل‌ها از سوی اسرائیل، اقدام به بستن گذرگاه رفح کرده‌اند.

موسی ابومرزوق، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در واکنش به بازی‌های سیاسی مصر و رژیم صهیونیستی در بازنکردن گذرگاه‌های نوار غزه اعلام کرد: چنانچه محاصره نوار غزه پایان نیابد، حماس آمادگی دارد مبارزه را از سر بگیرد.

وی تاکید کرد: رزمندگان مقاومت، نبرد علیه دشمن صهیونیستی را تا آزادسازی همه فلسطین ادامه خواهند داد.

ابومرزوق خاطرنشان کرد: نبرد غزه نخستین نبردی است که در آن فلسطینیان متکی به نیروی خودشان بودند و همانند پیروزی 2سال پیش حزب‌الله لبنان، شکست سنگینی بر دشمن تحمیل کردند.

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس  همچنین از رویکرد محمود عباس وگروهش در همدستی با دشمن علیه مقاومت وهموطنانشان به‌شدت انتقاد کرد و از این گروه به‌عنوان ستون پنجم صهیونیست‌ها در نبرد اخیر نام برد.

وی از اینکه ابومازن و گروهش درصدد بودند تا به بهای ریختن خون مردم بی‌گناه فلسطین، سوار بر تانک‌های صهیونیستی وارد نوارغزه شوند، ابراز شگفتی کرد.  وی همچنین شرط‌های این جنبش برای آشتی ملی را آزادسازی بازداشت شدگان حماس توسط تشکیلات خودگردان، حمایت از مقاومت و تاکید بر حق بازگشت آوارگان به میهن خلاصه کرد.

ابومرزوق با اشاره به اینکه ابومازن مشروعیت قانونی برای تصدی ریاست تشکیلات خودگردان ندارد، برگزاری همه پرسی در کرانه باختری و نوار غزه را خواستار شد تا مردم به نمایندگان واقعی خودشان رای بدهند. 

وی درباره بازسازی غزه خاطرنشان کرد: بازسازی مساجد و مدارس و نیز منازل مردم که در این جنگ به‌طور گسترده زیان دیده‌اند در اولویت خواهد بود و اجازه نخواهیم داد تا این مسئله انسانی بعد سیاسی پیدا کند.

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه سخنانش از اینکه برخی کشورهای غربی، کورکورانه از دشمن صهیونیستی حمایت کردند، انتقاد کرد و نیکلا ساکوزی را به خاطر ارسال قایق‌های جنگی فرانسه برای نظارت بر سواحل غزه سرزنش کرد. ابومرزوق درخصوص راهبرد باراک اوباما  ریاست‌جمهوری آمریکا، با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا شعار تغییر را در پیش گرفته و اقدامات قابل توجهی در عراق و همچنین برچیدن زندان گوانتانامو اتخاذ کرده، یادآور شد که اوباما درخصوص مسئله فلسطین دچار همان اشتباهات دولت‌های قبلی آمریکا شده است. 

منابع فلسطینی همچنین دیروز گزارش دادند که نیروهای اسرائیلی مستقر در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه، در تیراندازی به یک فلسطینی وی را زخمی کردند. سایت اینترنتی فلسطین الیوم هم گزارش داد که نیروهای صهیونیست به‌رغم اعلام آتش‌بس عملا به منازل و مزارع فلسطینی‌ها در خان یونس تیراندازی می‌کنند.

پیشنهاد جدید اشغالگران برای آزادی سرباز صهیونیست ایمن طه، یکی از سخنگویان حماس اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بازگشایی گذرگاه‌های نوار غزه و آزادی هزار اسیر فلسطینی را در ازای آزادی گلعاد شالیت، نظامی صهیونیست اسیر حماس، پیشنهاد داده است.

ایمن طه پس از دیدار با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر در مصاحبه با روزنامه الاهرام این موضوع را اعلام کرد. از سوی دیگر، یک مقام دفاعی اسرائیل دیروز اعلام کرد که تل‌آویو در حال بررسی ارتباط بازگشایی گذرگاه‌های غزه با مذاکرات آزادسازی شالیت است.

مشیر المصری، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس قانونگذاری فلسطین و عضو ارشد حماس در واکنش به این سخنان گفت که موضوع آتش‌بس و گذرگاه‌های مرزی به مسئله شالیت ارتباطی ندارد. وی تاکید کرد که موضوع شالیت به آینده تبادل اسرا بستگی دارد و هیچ‌کس نباید تصور کند که شالیت درصورت باز نشدن گذرگاه‌ها آزاد خواهد شد.