اضافه کردن یک چراغ راهنمایی سفید ممکن است به خودروهای بدون راننده کمک کند تا جریان ترافیک را روان‌تر کنند. در تحقیقات همچنین اثبات شده که خودروهای بدون راننده حتی بدون چراغ راهنمای سفید در تقاطع‌ها می‌توانند در کاهش حجم ترافیک موثر باشند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، تا زمانی که وسایل نقلیه خودران  پدیده‌های رایجی نشده‌اند  وبه صورت محدود در شهرها تردد می‌کنند، سیستم چراغ راهنمایی سبز، زرد، قرمز احتمالا بهترین عملکرد را در کنترل ترافیک و جریان عبور و مرور خودروها دارد و نیازی به افزودن رنگ اضافی به چراغ راهنمایی نخواهد بود.  با این حال، پروفسور علی حاج بابایی و همکارانش در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، بر این باورند که با رایج شدن وسایل نقلیه خودران ممکن است  این وضعیت تغییر کند.

ایده طرح این دانشمندان این است که وقتی گروهی از وسایل نقلیه خودران به یک تقاطع نزدیک می‌شوند، با یکدیگر و با رایانه‌ای که چراغ های آن تقاطع را روشن می کند، ارتباط برقرار کنند. برای عبور از تقاطع با بیشترین سرعت و کارآمدی ممکن، همه آن وسایل نقلیه خودران  حرکات خود را هماهنگ می کنند، تعداد معینی از اتومبیل‌هایی که در یک جهت حرکت می کنند منتظر می‌مانند، در حالی که تعداد معینی از اتومبیل‌هایی که در جهت دیگر حرکت می‌کنند از چهارراه آن عبور می‌کنند.


در زمان نزدیکی خودروهای خودران به تقاطع، چراغ‌های راهنمایی به رنگ سفید تغییر خواهند کرد. این تغییر وضعیت جراغ رانندگان وسایل نقلیه غیر خودران را از این واقعیت آگاه می‌کند که اکنون حق تقدم عبور از تقاطع توسط  چراغ ترافیک مخصوص خودروهای خودران تعیین می‌شود و تنها کاری که باید انجام دهند این است که به سادگی خودروی جلوی خود را دنبال کنند. اگر متوقف شد، می‌ایستند و اگر از تقاطع عبور می کند، آنها نیز همین‌طور.

در همان تقاطع، اگر اکثریت قریب به اتفاق خودروهایی که در حال نزدیک شدن هستند، خودران  نباشند، چراغ‌ها به روال معمول سبز، زرد ،قرمز خود برمی‌گردند،  چراغ سفید به سادگی روشن نمی‌شود و فقط در زمان نزدیک شدن وسایل نقلیه خودران به تقاطع روشن می‌شود. به گفته دانشمندان، شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر جریان ترافیک در دنیای واقعی نشان می‌دهد که این ایده قطعا ارزش آزمایش کردن دارد. به عنوان مثال، در برخی موارد، چراغ سفید می‌تواند تاخیرهای ترافیکی را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش دهد.
حاج بابایی می‌گوید: شبیه‌سازی‌ها چند چیز را به ما می‌گوید. اول، خودران‌ها جریان ترافیک را بدون توجه به وجود فاز سفید (رنگ سفید در چراغ راهنمایی) بهبود می بخشند. دوم، اگر خودروهای خودران در تقاطعی که دارای چراغ راهنمایی به رنگ سفید است ، حضور داشته باشند. جریان ترافیک را بیشتر بهبود می‌بخشند. این همچنین باعث کاهش مصرف سوخت می شود، زیرا خودروها کمتر به صورت پشت سر هم  توقف و حرکت می‌کنند. سوم، هر چه درصد ترافیک در یک تقاطع فاز سفید  که وسایل نقلیه خودران در آن حضور دارند، بیشتر باشد، ترافیک سریعتر در تقاطع حرکت می کند و مصرف سوخت کاهش می‌یابد.
این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که حرکت خودران‌ها تابع نظم خاصی است  وخودروهای غیر خودران نیز ناگزیرند از آن نظم خاص تبعیت کنند. به این صورت که برای عبور از تقاطع با بیشترین سرعت و کارآمدی ممکن، همه آن وسایل نقلیه خودران  حرکات خود را هماهنگ می کنند، تعداد معینی از اتومبیل‌هایی که در یک جهت حرکت می کنند منتظر می‌مانند، در حالی که تعداد معینی از اتومبیل‌هایی که در جهت دیگر حرکت می کنند از چهارراه آن عبور می‌کنند.  

حاج بابایی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه می‌کند که حتی در سناریوهایی که فقط ۱۰ درصد از خودروهای یک تقاطع خودران بودند، فاز سفید باز هم تاخیرهای ترافیکی را تا ۳ درصد کاهش می‌داد.

بیشتر بخوانید: