گروه اجتماعی: کمیته داوران سیزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اسامی نامزدهای دریافت جایزه این جشنواره را تا پایان هفته جاری اعلام می‌کند.

به گزارش همشهری، رضا مقدسی دبیر سیزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها ضمن اعلام این مطلب در دومین نشست مطبوعاتی با موضوع فرآیند داوری و کارشناسی آثار و اختتامیه جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: مجموع برگزیدگان حدود 100 نفر خواهد بود که 13 نفر اول برگزیده جایزه سفرهای تحقیقاتی را دریافت می‌کنند که این سفرها شامل سفر به کشورهای نروژ، فنلاند، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای آسیایی است.

وی افزود: علاوه بر جوایز نفرات اول ، نفرات دوم هم سفر حج عمره و نفرات سوم 4 سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند. همچنین در بعضی از کمیته‌ها آثار مطلوب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

مقدسی همچنین گفت: تعداد آثار ارسالی به جشنواره امسال 5 هزار و 322 اثر بوده است که از این تعداد هزار و ده نفر به بخش داوری نهایی رسیده است. از این تعداد 53 درصد مربوط به روزنامه‌های سراسری، 40 درصد مربوط به نشریات محلی و 7 درصد مربوط به خبرگزاری‌ها بوده است.

دبیر جشنواره افزود: پیش‌بینی می‌شد که آثار ارسالی خبرگزاری‌ها کم باشد به دلیل  این‌که زمان باقی‌مانده برای شرکت آنها تنها 3-2هفته بود که در این زمان طبیعی است آثار زیادی به جشنواره نرسد. امیدواریم که این روند در سالهای آینده به شکل بهتری ادامه یابد.

وی در مورد تفکیک دقیق‌تر آثار بنا به موضوع گفت: آثار ارسالی شامل 24 درصد مقالات، 18 درصد گزارش، 10 درصد مربوط به موضوعات بخش ویژه، 9 درصد به بخش کودک و نوجوان اختصاص داشت. همچنین سرمقاله، یادداشت و مصاحبه و طنز هرکدام 8 درصد، طرح و گرافیک 5 درصد، عکس 4 درصد، جدول و سرگرمی 3 درصد، خبر 2 درصد و تیتر یک درصد آثار را به خود اختصاص داده‌اند که کلیه آنها در 6-5 کمیته کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مقدسی همچنین اظهار داشت: برگزیدگان سیزدهمین جشنواره مطبوعات در تاریخ دوم آذر ماه در تالار وحدت همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) معرفی و جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

وی گفت: با توجه به این‌که آذر ماه امسال اولین سالگرد شهادت اصحاب رسانه در حادثه دلخراش هواپیما سی 130 است، از خانواده‌های این عزیزان نیز در این مراسم تجلیل خواهد شد و از رسانه‌هایی که اخبار این سانحه را پوشش داده‌اند، خواسته‌ایم آثار ارسالی خود را تا پایان این هفته ارسال کنند تا در بخش ویژه به 3 اثر جوایزی داده شود.

مقدسی همچنین مهمترین موضوعات این جشنواره را مطرح کرد و گفت: دعوت از خبرگزاری‌ها از مهمترین اقدامات این جشنواره بوده با توجه به محورهای کاری ارتباطی که با مطبوعات دارند و تشکیل دبیرخانه دائمی از دیگر اقدامات این جشنواره است که بررسی‌ها و مذاکرات اولیه صورت گرفته و امیدواریم که به‌زودی به نتیجه قابل قبولی در این زمینه برسیم.

وی افزود: امیدواریم که این دبیرخانه بتواند محل برگزاری جشنواره‌های تخصصی هم باشد و جشنواره‌های حرفه‌ای را نیز برگزار کند. وجود دبیرخانه دائمی جشنواره مطبوعات می‌تواند آثار برگزیده را در طول سال بررسی کند و از اساتید و کارشناسان حوزه رسانه در این زمینه استفاده خواهد شد.

مقدسی همچنین گفت: از دیگر اقدامات این جشنواره راه‌اندازی سایت مستقل جشنواره است که در صورت راه‌اندازی، آثار ارسالی شکلی ماندگار به خود خواهد گرفت و در این سایت ثبت خواهند شد.

وی افزود: نشست‌های تخصصی در خبرگزاری‌ها با موضوعات مختلف از جمله جایگاه تولید اختصاصی در رسانه‌های کشور، نشست اخلاق و غیراخلاق در فعالیت حرفه‌ای، حقوق و استقلال و امنیت حرفه‌ای برگزار می‌شود و اخبار این نشست‌ها و جشنواره در سایت‌ معاونت مطبوعاتی به نشانی www.press.gov.ir قرار خواهد گرفت.