گروه بورس: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: مصوبه دولت برای پرداخت سود سهام مخابراتبه وزارت اقتصاد ارسال شده و با برگشت پول از خزانه دولت به حساب شرکت مخابرات، به‌زودی سود سهامداران این شرکت پرداخت می‌شود

به گزارش همشهری، روز گذشته همزمان با اوج گرفتن بحث پرداخت سود سهام شرکت مخابرات ایران 2 سناریوی متفاوت در کمتر از 12 ساعت به اجرا درآمد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ابتدا در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از واریز سود سهام شرکت مخابرات ایران به خزانه دولت خبر داد و گفت: به‌دلیل اینکه سود سهام شرکت‌های استانی مخابرات به خزانه دولت واریز شده، این شرکت سودی برای تقسیم بین سهامداران ندارد.

اما پس از آنکه این خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، صابر فیضی در گفت‌وگوی دیگری با همشهری اعلام کرد: ظهر دیروز استفساریه دولت مبنی بر پرداخت یکسان سود به سهامداران مخابرات به وزارت اقتصاد رسید و قرار است براساس این مصوبه، سود واریز شده به خزانه دولت به حساب شرکت مخابرات بازگردانده شود.

به این ترتیب، در شرایطی که تا ظهر دیروز سهامداران از پرداخت سود سهام شرکت مخابرات ایران ناامید شده بودند، بعد از ظهر دیروز یکباره ورق برگشت و مشخص شد استفساریه دولت به دست وزارت اقتصاد رسیده و بر این اساس تکلیف سود سهامداران این شرکت به‌زودی روشن می‌شود.

ماجرا از این قرار است که براساس قانون، 40 درصد از سود سهام شرکت‌های دولتی به‌صورت خودکار به خزانه دولت واریز می‌شود. این موضوع زمینه اختلاف نظر را در سیاست تقسیم سود این شرکت به‌وجود آورد؛ چرا که دولت پیش از این سود سهام مخابرات را از شرکت‌های استانی دریافت کرده و به حساب خزانه واریز کرده بود.

اختلاف نظر بر سر چگونگی پرداخت سود به سهامداران و همچنین واریز سود سهام این شرکت به خزانه دولت باعث شد تا نماد این شرکت بیش از 3 ماه در بورس متوقف شود و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نشستی که با رئیس‌جمهوری داشت، از او خواست تا نظام پرداخت یکپارچه سود بین سهامداران این شرکت به اجرا در بیاید.

دولت نیز با این طرح موافقت کرد و قول داد تا مبلغ واریز شده به حساب خزانه دولت را بار دیگر به حساب شرکت مخابرات واریز کند اما با وجود گذشت بیش از یک ماه از نشست ویژه هیات دولت با مسئولان سازمان بورس تا روز گذشته خبری از مصوبه دولت نبود.

این موضوع باعث شد تا شایعه پرداخت نشدن سود سهامداران شرکت مخابرات ایران قوت بگیرد؛ به‌ویژه آنکه صبح دیروز صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با وجود مصوبات موجود، تمام سود 40‌درصدی مخابرات توسط خزانه دولت برداشت شده‌ بنابراین فعلاً مبلغی برای پرداخت سود 178‌میلیارد تومانی سهامداران و 13‌تومانی هر سهم وجود ندارد.

او افزود: در پی امضای مصوبات مجمع سالانه شرکت مخابرات (که در 28 آبان برگزار شده بود) و دریافت استفساریه از دولت و همچنین تعیین زمان‌بندی پرداخت سود 178میلیارد تومانی از شرکت‌های استانی مخابرات خواسته شد تا نسبت به سود خود به حساب شرکت مادر اقدام کنند. 

او ادامه داد: اما با وجود مصوبات موجود، مشخص شد که خزانه‌ دولت در استان‌ها کل سود 40 درصدی مخابرات را تا پایان سال به‌طور خودکار برداشت کرده است.  فیضی بیان داشت: با این اقدام در حال حاضر پولی برای پرداخت سود 13 تومانی هر سهم و 178 میلیارد تومان وجود ندارد که توزیع شود.

سناریوی دوم

پس از گفت‌وگو‌های اولیه مدیرعامل شرکت مخابرات با خبرگزاری‌ها در مورد پرداخت نشدن سود سهامداران شرکت مخابرات، او در گفت‌وگوی دیگری با همشهری خبر از ارسال مصوبه هیات دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر داد.

فیضی خاطرنشان کرد: مصوبه دولت در مورد بازگشت مبلغ واریز شده به حساب خزانه دولت به دست وزارت اقتصاد رسیده و پس از آزاد شدن مبالغ مذکور، برنامه توزیع سود سالانه شرکت مخابرات ایران آغاز می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که پرداخت سود سهامداران شرکت مخابرات ایران از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: این موضوع بستگی به وزارت اقتصاد و خزانه دارد اما ما به محض دریافت مبلغ مورد نظر سود سهامداران را پرداخت خواهیم کرد.