همشهری آنلاین: بیست و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی 15 بهمن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد کمی و کیفی طرح های ارائه شده به این دوره از جشنواره گفت: از مجموع 854 طرح دریافتی، 696 طرح در بخش داخلی ،141 طرح از 42 کشور جهان در بخش خارجی و 17طرح در بخش ایرانیان مقیم خارج است.

محمد حسن انتظاری افزود: گروه‌های تخصصی پس از ارزیابی علمی، 52 طرح را به هیئت داوران ارائه دادند که در ارزیابی نهایی 25 طرح در بخش داخلی و 13 طرح در بخش خارجی از کشورهای بلژیک، فنلاند، نروژ، هند، آلمان، مالزی، فرانسه، استرالیا،‌ چین و چین تایپه و یک طرح از ایرانیان مقیم خارج از کشور به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.

وی با اشاره به حمایت نهادهای مهم علمی و فناوری جهان از این جشنواره گفت:    سازمان‌های یونسکو، فائو، اکو، ایسسکو،مرکز انتقال فناوری در آسیا و اقیانوسیه، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان، برنامه توسعه ملل متحد و آکادمی علوم جهان سوم از جمله نهادهایی هستند که از این جشنواره حمایت کرده‌اند.

وی درباره طرح‌های برگزیده داخلی این جشنواره گفت: 5 طرح در بخش پژوهش‌های بنیادی ،7 طرح در بخش پژوهش‌های کاربردی، 9 طرح دربخش پژوهش‌های توسعه‌ای و 4 طرح در بخش‌های نوع آوری و ابتکار، رتبه‌های اول تا سوم را به اختصاص داده‌اند.

انتظاری همچنین درباره طرح‌های برگزیده خارجی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی گفت: در بخش علوم پزشکی 4طرح، صنایع شیمیایی 2طرح، کشاورزی و منابع طبیعی 1طرح، علوم پایه3 طرح، مواد و متالوژی و انرژی‌های نو 1طرح، زیست فناوری و علوم پزشکی 1 طرح و فناوری نانو 1طرح رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی طراحی و ساخت ماهواره مصباح، طرح بررسی امواج ضربه‌ای ناشی از لغزش لایه‌های زمین در دریا و طراحی و ساخت مبدل حرارتی ایزو مکس در پالایشگاه‌های تولید بنزین را از نمونه طرح‌های برگزیده داخلی بیان کرد.

انتظاری به حضور 3محقق و پژوهشگر برتر جهان در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: این دانشمندان تحقیقات بسیار ارزنده و مفیدی در زمینه علوم پزشکی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: برگزیدگان داخلی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برخوردار خواهند شد.