همشهری آنلاین-گروه فرهنگی: شب ۲۲ بهمن طبق روال گذشته، جشنواره فیلم فجر برترینهای خود را شناخت. در این رابطه محمد عسگری که با فیلم اتاقک گلی در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود از سوی داواران به عنوان کارگردان اول شناخته و برنده سیمرغ بلورین رشته شد.
عسگری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره ویژگیهای این دوره از جشنواره اظهار کرد: این دوره ما با دگرگونیهایی روبه رو بودهایم که به نظر می رسد یک پوستاندازی و تحولی شکل گرفته که در آینده نتیجه آن معلوم میشود.
وی بیان کرد: بی شک یک سری نواقص در این دوره از جشنواره وجود داشته و به چشم میخورده اما این نواقص بر اساس تجربههای به دست آمده قابل اصلاح و رفع هستند.
کارگردان فیلم اتاقک گلی ادامه داد: یکی از مواردی که میتوان روی آن انگشت گذاشت حضور کم رنگ پیشکسوتان و جوانگرایی در جشنواره بوده است. اگرچه معتقدم وجود پیشکسوتان یک سرمایه است و باید فضا برای عرض اندام به جوانان داد، اما جوانگرایی صرف باعث شده تا ما با سینمای کمتر تجربی مواجه شویم.
عسگری تصریح کرد: خیلی از کارگردانان حاضر در این دوره تجربه اولشان را ارائه داده بودند و با دیدن آثارشان کاملا مشخص بوده که در دکوپاژ و بازی گرفتن از بازیگران اعتماد به نفس کافی را نداشتهاند. درواقع می شد عدم تجربه لازم را در فیلمهایشان دید.
کارگردان اول جشنواره چهل و یکم اظهار کرد:فیلمسازی کاری نیست بشود در کتاب ها به آن رسید. فیلمسازی کاری در میدان داست. در میدان است که فیلمساز به تجربه و تکنیکهایی دست پیدا میکند تا بتواند اثرش را به شکل مطلوب ارائه دهد. واقعا در این دوره جای پیشکسوتان خالی بود.
اعطای جایزههای ترحم آمیز
کارگردان فیلم اتاقک گلی درباره ویژگیهای داوری این دوره اظهار کرد: به نظرم حضور فیلماولیها در نحوه داوری تاثیر گذار بوده و تقریبا ۳۰ درصد جوایز و اعطای جوایز ترحمامیز و به تعبیری تشویقی بوده اند.
عسگری درباره اینکه آیا انتظار بیشتری از دریافت جوایزه داشته یا نه گفت: فیلم اتاقک گلی در ۱۱ بخش نامزد شده بود. به نظرم همین ۱۱ مورد خود گواهی بر اهمیت فیلمنامه اتاقک گلی داشته زیرا این فیلم بر پایه یک چیزی ساخته شده و توانسته در یا بخش نامزد بشود بعد در ادامه دیدیم که فیلمنامه اتاقک گلی حتی نامزد هم نشده که در این مورد انتظار داشتیم فیلنامه ما جایگاه بهتری در داوری جشنواره میداشت.
وی افزود: در بخش موسیقی فیلم، طراحی صحنه و فیلمبرداری انتظار بیشتر داشتیم که متاسفانه اتفاقی برای این موارد نیفتاد. به ویژه فیلمبرداری فیلم ما که به نظر من بسیار درخشان بود و نگاه داورانه بهتری را میطلبید.
در حال مذاکر برای اکران
عسگری درباره وضعیت آینده اتاقک گلی برای اکران اعلام کرد: اکنون برای برنامهریزی جهت این فیلم در حال مذاکره هستیم و این در حالی است که بخش جلوههای بصری فیلم هنوز مقداری کار دارد. از آنجا که ما این فیلم را در دیماه امسال برای جشنواره آماده کرده بودیم برای برخی بخشها فرصت کافی برای اتمام و رفع برخی نواقص نداشتیم و فیلم صرفا برای جشنواره آماده شده بود.
وی ادامه داد: اکنون باید روی برخی پلانها و بخشی از جلوههای بصری دوباره کار شود تا شکل مطلوبتری پیدا کند بی شک نسخهای که برای اکران آماده می شود با نسخه ارائه شده به جشنواره فرقهایی خواهد داشت و کاملتر خواهد شد.
اتاقک گلی و حضور در جشنوارهها
کارگردان اتاقک گلی درباره اینکه آیا برنامهای برای حضور در جشنوارهها و رقابتهای بینالمللی دارد یا نه؟ بیان کرد: درباره اینکه اتاقک را به جشنوارهای ارائه بدهیم نیاز به چند چیز مختلف دارد. این فیلم باید در ابتدا کامل و برای اکران آماده شود، اما در نهایت برای اتاقک گلی و حضور آن در جشنوارهها فکر خواهیم کرد و مد نظر ماست که به این مرحله برسیم.
وی افزود: ولی تاکنونروی هیچ جشنواره و فستیوال دیگری برای حضور انگشت نگذاشتهایم و این کار مستلزم گذشت زمان و سنجش موقیعیت فیلم است.
فیلم سینمایی اتاقک گلی با کارگردانی محمد عسگری و تهیهکنندگی داود صبوری از فیلمهای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که چهارشنبه، ۱۹ بهمن، در پردیس سینمایی ملت به اکران در آمده بود.
اتاقک گلی نخستین تجربه سینمایی محمد عسگری است که وی پیشتر به عنوان بازیگر، گروه فیلمبرداری و دستیار کارگردان سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «محمد رسول الله»، فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» و فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» فعالیت داشته است.