همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری کهنه کاری است که در سال ۱۳۲۴ در تبریز متولد شد. او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۶ کار حرفهای خود را با دستیاری فیلمبردار در فیلم وسوسه شیطان آغاز کرد. نخستین کار رسمی او به عنوان مدیر فیلمبرداری در سال ۵۱ با فیلم مردی در طوفان به کارگردانی خسرو پرویزی شروع شده بود و سینما متروپل آخرین کار او به شمار میآید که فیلمبرداری این اثر در جشنواره فیلم فجر موجب موفقیت این فیلمبردار پیشکسوت شده است.
علیرضا زرین دست در سال ۱۳۷۳ برای فیلم پری ساخته داریوش مهرجویی و در سال ۹۶ برای فیلم سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر موفق به دریافت این جایزه نیز شده بود.
- سختترین جشنواره را پشت سر گذاشتیم | سینما متروپل ظرفیت پرفروشترین فیلم سال را دارد
- کارگردان بهترین فیلم اول جشنواره چهل و یکم: انتظار بیشتر داشتیم | جای پیشکسوتان در این دوره خالی بود
- اتاقک گلی؛ روایت یک عاشقانه وسط میدان جنگ
علیرضا زرین دست سابقه ۵۵ سال فعالیت مستمر در صنعت فیلمسازی ایران را دارد که ماحصل آن مدیریت فیلمبرداری ۷۷ فیلم سینمایی است که در این رابطه این هنرمند رکوردار این رشته در سینماست.
دیگر صیادان سیمرغ
محمود کلاری اما در ربودن جوایز از رکوردارترین مدیران فیلمبرداری سینمای ایران است که در دورههای مختلف برای فیلمهای جادههای سرد، سرب، گبه، بوی کافور عطر یاس و جدایی نادر از سیمین سیمرغ بلورین موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری شده است.
حمید خضوعی ابیانه هم از دیگر مدیران فیلمبرداری سینمای ایران است که توانسته در چهار دوره و برای چهار فیلم پابرهنه در بهشت، غلامرضا تختی، خیلی دور خیلی نزدیک و اینجا چراغی روشن است، سیمرغهای بلورین این جشنواره در رشته فیلمبرداری را از آن خود کند.
محمد آلاپوش دیگر مدیر فیلمبرداری نیز سه سیمرغ بلورین این جشنواره را برای فیلمهای گزارش یک قتل، سرزمین خورشید و ایستگاه متروک صید کرده است.
اصغر رفیعی جم برای دو فیلم شاید وقتی دیگر و سگکشی، هومن بهمنش برای فیلمهای تابستان داغ و دربند و مرتضی نجفی برای فیلمهای روشن و یدو در یک دوره و تومان هر یک موفق به کسب دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری شدهاند.