به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز؛ آزمایش این روبوتاکسی در روز ۱۱ فوریه بین دو ساختمان کمپانی«زوکس» به فاصله یک مایل (۱.۶ کلومتر) از هم در مقر این کمپانی در فاستر سیتی، کالیفرنیا انجام شد، این بخشی از راهاندازی یک سرویس شاتل بدون هزینه و رایگان برای کمپانی آمازون بود. تولید این روبوتاکسی به آمازون کمک میکند فناوریهای خود را اصلاح کرده و ارتقا دهد.
آیچا ایوانز، مدیر اجرایی، «زوکس» در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: قرار دادن خودرو در یک جاده عمومی که به مثابه اعتبار بخشیدن به رویکرد ما در مورد همه الزامات مختلف، از جمله مقررات نظارتی، بود، گام بزرگی است که ما تنها با هدف تجاری سازی، آن را محقق کردیم. ایوانز از ارائه جدول زمانی برای راه اندازی خط تولید تجاری این روباتاکسی خودداری کرد، آغاز تولید تجاری این اتومبیل خود نیاز به مجوزهای دولتی دارد.
بخش خودروهای خودکار این صنعت به همان سرعتی که در ابتدا انتظار میرفت به بازار نیامده است زیرا تسلط بر این فناوری دشوار است. شرکت فورد موتور و فولکس واگن پاییز گذشته اعلام کردند که واحد خودران خود را تعطیل میکنند و بر فناوری کمک راننده تمرکز میکنند که بازدهی فوری بیشتری را فراهم میکند.
شرکتهایی که همچنان توسعه این فناوری را دنبال میکنند شامل واحد کروز جنرال موتورز و واحد «وینامو» متعلق به شرکت «آلفابت» هستند. روبوتاکسی «زوکس» که از ابتدا بهعنوان یک وسیله نقلیه کاملا خودران و نه به عنوان یک محصول به روز رسانی شده از خودروهای موجود، بدون فرمان یا پدال، ساخته شده است. این خودران فضایی برای چهار سرنشین دارد و در این خودرو دو نفر از سرنشینان روبروی دو نفر دیگر مینشینند.
آمازون، که به شدت در حال توسعه فناوری خودران است، «زوکس» را به قیمت ۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خریداری کرد. اما افزایش سریع نرخ بهره و تقاضای پائین مصرفکننده، ترس از رکود جهانی را برانگیخت و بسیاری از شرکتها، از جمله خودروسازان و غولهای فناوری، مجبور شدند نیروی کار خود را کاهش دهند و هزینههای خود را جبران کنند.
بیشتر بخوانید:
اما کمپانی زوکس به نظر میرسد که در صدد افزایش کارمندان خود برآمده است، جسی لوینسون، مدیر بخش فناوری زوکس گفت که این شرکت در مورد رشد خود محتاطانه عمل کرده است، این شرکت همچنان در مسیر افزایش تعداد کارمندان خود به ۲.۵۰۰ نفر در سال جاری قرار دارد که این رقم در ابتدای سال کمتر از ۲ هزار کارمند بود.