پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور بیش از ۴۵۰ نفر از استادان، کارشناسان، مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی و هوش مصنوعی برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این همایش که اجرای آن را شریف‌رضا مجد بر عهده داشت، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان رئیس شورای سیاستگذاری همایش و رئیس‌کل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو-ایران توضیحاتی درباره برگزاری این رویداد و اهمیت پرداختن به موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و روابط عمومی الکترونیک ارائه کرد.

هوش مصنوعی و تحولات آن، فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی به همراه دارد

او در بخشی از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه «در دنیای مدرن امروز هوش مصنوعی به بخش تفکیک‌ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده»، گفت: هوش مصنوعی با هر تعریف و تعبیری، قلمروی وسیع و رو به رشدی دارد که باعث شده روزانه شاهد نوآوری و ورود امکانات جدیدی باشیم که با توجه به نیازهای کاربران، مخاطبان و استفاده‌کنندگان طراحی و ساخته می‌شود این فضا به محل و محملی برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی و عرضه تولیدات تبدیل شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ادامه داد: این حجم گسترده از تحولات، فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی با خود به همراه دارد، بنابر این با توجه به اهمیت بالای پرداختن به این موضوع، بر آن شدیم تا پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک که در طی بیش از ۱۵سال گذشته تمام تلاشش آگاهی بخشی و آموزش علوم روز در حوزه تکنولوژی به فعالان روابط عمومی بوده است، در این دوره عنوان و موضوع اصلی خود را «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» قرار دهد.

کاظمی‌دینان همچنین بیان کرد: تسلط و آگاهی از این علوم نیازمند کسب مهارت‌ و مطالعه بسیار است. همچنین لازم است همه مدیران و مسئولان نسبت به هدایت و فرصت‌سازی از آن راهکاری جدی و راهبردی داشته باشند.

بیانیه هیئت علمی همایش

در ادامه این همایش محمد سلطانی‌فر رئیس کمیته علمی این رویداد بیانیه هیئت علمی این رویداد را قرائت کرد. در این بیانیه با اشاره به تعداد، محتواها و کیفیت آثار دارای صلاحیت برای بررسی در کمیته علمی به معیارهای ارزیابی مقالات اشاره شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در برگزاری دوره‌های مختلف این همایش بارها از ارتقای دانش فعالان حوزه روابط ‌عمومی و توانایی و تسلط آنها در حوزه تِک و علوم روز صحبت به میان آمده است. بر این اساس دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط ‌عمومی توانسته با برگزاری دوره‌های گوناگون در قالب کارگاه‌ها و پنل‌های آموزشی، همایش‌های سالیانه، انتشار کتاب‌ و نشریات مرتبط و فرهنگسازی در حیطه ارتقا دانش تکنولوژیک روابط عمومی به تولید دانش در این عرصه کمک نماید و موجب ارتقا جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در کشور شود.

اکنون به همت دبیرخانه همایش و همکاری استادان و پژوهشگران علوم ارتباطات و مشارکت صاحب‌نظران این حوزه شاهد تولید مقالات در زمینه موضوع اصلی این دوره بودیم اما با این وجود این اتفاق آخرین حلقه ارتقا جامعه روابط عمومی نبوده و این چرخه نیازمند اقدامات مکمل دیگری است.

پس از پایان مهلت دریافت آثار که در دو نوبت این زمان به دلیل درخواست شرکت‌کنندگان تمدید شد، تعداد ۱۸ مقاله از میان آثار دریافتی واجد شرایط شناخته شدند و برای بررسی نهایی توسط اعضای کمیته علمی انتخاب شدند. در نهایت پس از جمع‌بندی نتایج و آرا اعضای کمیته، باتوجه به میانگین امتیازات کسب شده سه مقاله برای ارائه در همایش برگزیده شدند.

سپس با تشکیل و حضور کمیته علمی شامل محمد سلطانی‌فر، سعیدرضا عاملی، حمید ضیایی‌پرور و همچنین ابراهیم کاظم‌پور و احسان امیریان در جایگاه، ارائه مقالات این دوره همایش آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

تقدیر از استانداران البرز و کرمان به عنوان مدیران حامی روابط عمومی

در ادامه این همایش از دو استاندار کرمان و البرز به عنوان مدیران حامی روابط عمومی تقدیر شد.

مجتبی اسدی‌زاده مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان به نمایندگی، لوح تقدیر محمدمهدی فداکار به عنوان استاندار حامی روابط عمومی و شمسی یوسفی سرپرست روابط عمومی استانداری البرز به نمایندگی، لوح تقدیر مجتبی عبداللهی استاندار حامی روابط عمومی را دریافت کرد.

سپس از مولفان مقالات برتر و برگزیده بخش فراخوان پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک تقدیر شد.

پنل تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در داده‌کاوی برای روابط‌عمومی

پایان بخش ارائه‌های این دوره همایش، پنل کاربرد هوش مصنوعی در داده‌کاوی برای روابط‌عمومی» با مدیریت حمید ضیایی‌پرور بود. در این بخش مدیرانی از موسسات داده‌کاوی در ایران حضور داشتند. حسین شمس _نیوزهاب و نیوزباکس_، محسن فینی‌زاده _موسسه داده کاوی بتا_، مجید کثیری _نیوزوایر اخبار رسمی_ و عطاالله ابطحی از اعضای حاضر در این پنل بودند.

در این پنل تلاش شد به این چهار سوال کلی پاسخ داده شود: تفاوت میان داده‌کاوی و علم داده (data science)، کاربرد داده کاوی در روابط عمومی هوشمند، نقض حریم خصوصی ناشی از داده کاوی، تفاوت مانیتورینگ و داده کاوی، سرویس ها و خدمات داده کاوی در ایران.

در این ارائه تعریف و مبانی هوش مصنوعی، مصادیق هوش مصنوعی، حوزه فناوری هوش مصنوعی، توسعه تکنولوژی‌های دخیره و بازیابی اطلاعات، هرم دانش، تعریف و انواع داده، تفاوت داده و اطلاعات، تعریف داده‌کاوی، مراحل یک فرآیند داده‌کاوی، حوزه‌های مرتبط با داده‌کاوی، داده‌کاوی و هوش مصنوعی، توسعه هوش مصنوعی برای کنترل رسانه‌های اجتماعی توسط یک محقق ایرانی مطرح و بررسی شد.