گروه حوادث: 2 مرد که با راه‌اندازی شرکت‌های قلابی لیزینگ خودرو، به کلاهبرداری از شهروندان تهرانی دست می‌زدند، دستگیر شدند.

متهمان به بهانه تحویل سریع خودروهای پراید و پژو، مبالغ هنگفتی از طعمه‌هایشان دریافت می‌کردند و بدون برجا گذاشتن سرنخی از خود متواری می‌شدند.

فروش خودرو با شرایط استثنایی

تحقیقات پلیس آگاهی تهران برای دستگیری مردان کلاهبردار به‌دنبال شکایت مردی آغاز شد که مدتی بود فریب 2 مرد شیاد را خورده است.

این مرد در تشریح ماجرا به بازپرس شعبه 9 دادسرای ناحیه 6 گفت: مدتی قبل از طریق یک آگهی که در روزنامه‌ها چاپ شده بود در جریان فروش خودرو با شرایط استثنایی قرار گرفتم. از آنجا که قصد خرید خودرو داشتم به شرکتی که این آگهی را چاپ کرده بود رفتم و در آنجا با مردی به نام پرهام که مدعی بود مدیرعامل شرکت است، آشنا شدم.

این مرد می‌گفت که شرکت او شرایط ویژه‌ای برای فروش خودرو دارد و من می‌توانم با پرداخت 2 میلیون تومان، ظرف مدت یک ماه خودروی دلخواهم را تحویل بگیرم و بقیه هزینه آن را با شرایط ویژه پرداخت کنم.

با شنیدن حرف‌های مدیرعامل شرکت، این مبلغ را به او پرداخت کردم اما یک ماه بعد وقتی برای تحویل خودرو به آنجا رفتم متوجه شدم شرکت تعطیل شده و مسئولان آن شبانه آنجا را تخلیه کرده و متواری شده‌اند.

با این شکایت، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از کارآگاهان اداره 14 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار آغاز شد.

در حالی که تحقیقات ادامه داشت، 9 مرد دیگر که با همین شگرد فریب مرد کلاهبردار و همدستش را خورده و پول‌هایشان را از دست داده بودند به اداره پلیس مراجعه و از متهمان شکایت کردند.

از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌داد همه این کلاهبرداری‌ها از سوی مدیرعامل قلابی و همدستش صورت گرفته است، رسیدگی به این پرونده وارد مرحله‌ای تازه شد و کارآگاهان برای یافتن سرنخی از آنها  به تحقیق از تمامی شاکیان پرداختند.

این بررسی‌ها،   گروه تحقیق را به مردی به نام مجید رساند که همدست مرد کلاهبردار بود و با معرفی خود به‌عنوان کارمند شرکت لیزینگ، به فریب طعمه‌ها دست می‌زد.

با شناسایی مخفیگاه این مرد در شرق تهران، ماموران آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و بعد از یک هفته تعقیب و مراقبت، متوجه مرد جوانی که قصد ورود به مخفیگاه خود را داشت، شدند. به این ترتیب صبح 7 بهمن، مرد جوان در یک عملیات ضربتی دستگیر و برای بازجویی به اداره آگاهی انتقال یافت.

دستگیری در شمال کشور

در جریان بازجویی‌های انجام شده از مجید، ماموران موفق شدند متهم اصلی پرونده را که به یکی از شهرهای شمالی کشور گریخته و در آنجا مخفی شده بود، دستگیر کنند.
این مرد که خود را به طعمه‌هایش پرهام معرفی می‌کرد بعد از انتقال به اداره آگاهی، در بازجویی‌ها گفت: من و مجید کلاهبرداری‌هایمان را از یک سال قبل شروع کردیم.

اواخر سال 86، با اجاره دفتری در میدان امام حسین، یک شرکت صوری به نام آرتین راه‌اندازی کردیم و با انتشار آگهی پرداخت وام فنی و حرفه‌ای، شروع به کلاهبرداری از شهروندان کردیم.

بعد از مدتی، این شرکت را تخلیه کردیم و با راه‌اندازی یک شرکت دیگر به نام آرزو، با همین شگرد کلاهبرداری‌هایمان را ادامه دادیم. بعد از این ماجرا  بود که تصمیم گرفتیم شگردمان را عوض کنیم و برای به دست آوردن پول بیشتر شرکت‌های قلابی لیزینگ خودرو راه‌اندازی کنیم.

اواخر پاییز بود که نخستین شرکت لیزینگ را تاسیس کردیم و به بهانه فروش خودروهای پژو و پراید با شرایط ویژه، کلاهبرداری‌های میلیونی را رقم زدیم.

سپس  این شرکت را هم تخلیه کردیم و با تاسیس یک شرکت دیگر به کارمان ادامه دادیم تا اینکه توسط ماموران دستگیر شدیم.

هشدار رئیس پلیس آگاهی تهران

از آنجا که کلاهبرداران برای جذب هرچه بیشتر طعمه‌هایشان، از وعده‌های وسوسه‌انگیز مثل وام با سود پایین یا تحویل خودرو در ظرف یک ماه استفاده می‌کنند، به همه شهروندان توصیه می‌شود فریب این آگهی‌ها را نخورده و در هنگام مراجعه به اینگونه شرکت‌ها علاوه بر مشورت یا به همراه بردن افراد معتمد و آگاه، شرایط این شرکت‌ها را نیز با دقت مطالعه کنند.