تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۶

ترجمه - امیر نوری زاده : شاید این روزها زمان مناسبی برای ورود به دنیای مطبوعات کاغذی و نقد فیلم‌های روی‌پرده در سینماهای جهان نباشد‌ اما این قاعده در مورد منتقدان جوان اینترنتی صدق نمی‌کند و آنها در سایت‌ها و وبلاگ‌های‌ شخصی‌شان از هر ابزاری برای ابراز عقیده استفاده می‌کنند.

کیت اولریخ 31 ساله که وبلاگ‌ سینمایی‌ای را تحت عنوان خانه همسایه مدیریت می‌کند در فهرستی که از 10 فیلم برتر سال تهیه کرده فیلم جدید ایندیانا جونز را گنجانده اما شوالیه تاریکی در انتخاب‌های او جایی ندارد. او نظر خود در مورد فیلم‌های  این فهرست و همچنین عناوینی که کنار گذاشته را در مطلبی 1500 کلمه‌ای عنوان کرده و برای او هیچ‌چیز مهم‌تر از نقد فیلم‌های  روز سینمای جهان نیست.

وی در توضیح این رویکرد می‌گوید: همیشه دوست داشتم منتقد سینمایی باشم و حالا خودم را در این قالب می‌بینیم. اکثر مردم ترجیح می‌دهند در مورد فیلم‌های  روز مطالبی بخوانند و من هم با درک این مسئله بیشتر راجع به آنها می‌نویسم  اما اگر می‌خواستم از این راه کسب درآمد کنم قطعا تا حالا به جایی نرسیده بودم.

اما برخی از صاحبان این سایت‌ها خوش شانس بوده‌اند و توانسته‌اند  تا از راه قرار دادن تبلیغات در سایت کسب درآمد کنند. از جمله این فعالان اینترنتی موفق می‌توان به وادیم ریزور 22 ساله یا کریستی میتسودا 31 ساله اشاره کرد که این روزها بازدید کننده فراوانی دارند. میتسودا درباره سایتش می‌گوید: نقد فیلم این روزها قطعا یک حرفه فرعی است و نمی‌توان انتظار کسب در آمد از آن داشت، گرچه من همیشه به‌دنبال آن بوده‌ام اما هیچ‌وقت  درآمدی در آن نمی‌دیدم.

نقدهای ریزور به اندازه‌ای محبوبیت پیدا کرده که او گاهی برای نشریات معتبری چون ویلیج وویس و یا سایت‌اند ساوند نوشته‌هایی ارسال می‌کند و درآمدهای ناچیزی که از این راه به‌دست می‌آورد را در کنار درآمدهای تبلیغاتی سایت می‌گذارد؛ با توجه به اینکه شغل اصلی او کار در دفتر برنامه‌ریزی آموزشی یک دانشگاه محلی است. ریزور ادامه می‌دهد: سال گذشته درآمد کلی من از این سایت با توجه به مطالبم که در نشریات مختلف به چاپ رسید 11 هزار دلار بود و من دوست دارم که این کار را برای حداقل 5 سال دیگر انجام دهم اما شاید شرایط کار در آن زمان مثل حالا نباشد و من شانس زیادی نداشته باشم.

با تمامی اینها ریزور نگارش برای نشریاتی با این اعتبار را برای خود افتخار  می‌داند و دلیل این موفقیت را در اهمیت دادن به تمامی فیلم‌های  روی‌پرده در سایت شخصی‌اش می‌داند و معتقد است که حتی بدترین فیلم‌ها  هم ارزش نگارش 200کلمه را دارند.

شاید به همین خاطر باشد که سایت‌هایی از این دست به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند چرا که همه فیلم‌ها  در آنها مورد توجه قرار گرفته و کاربر می‌داند که می‌تواند مطلبی را در مورد فیلم روز مورد نظرش در آن بخواند؛ هر چند که نظر این سایت‌ها با نظر او کاملا در تضاد باشد.

مایکل کورسکی، مدیر 29ساله سایت سینمایی ریورز شات در این زمینه می‌گوید: شما آزاد هستید هر چه خواستید راجع به فیلم‌ها  بنویسید و هر نویسنده‌ای فقط جوابگوی نوشته‌های‌خودش است بنابراین این آزادی صد‌در‌صد می‌تواند بهترین انگیزه برای ادامه راه باشد.

سایت ریورزشات یکی از منابع اصلی نقد برای سایت معتبر ایندی وایر محسوب می‌شود که از منابع اصلی کسب اطلاعات درباره فیلم‌های  مهم سینمای مستقل جهان است. علاوه بر این کاربران پس از ثبت‌نام این امکان را دارند که در این سایت هر آنچه دوست دارند در مورد سینمای مستقل و جریان اصلی بنویسند و حتی به فیلم‌های  قدیمی رجوع کنند و به مطالب تازه‌ای درباره آنها اشاره کنند.

اما در شرایطی که مدیران سایت‌های سینمایی مستقل و مشهور روزهای خوبی را سپری می‌کنند افرادی که وبلاگ‌های سینمایی را به روز می‌کنند کار سختی را پیش رو دارند و بایستی در کارشان کاملا عملگرا باشند. کارینا لانگورث، مدیر 28ساله یکی از این وبلاگ‌ها اشاره می‌کند: در مجلاتی مثل سینه ایست و یا فیلم میکر دیگر تیراژ ماهانه چندان اهمیتی ندارد و اینگونه مجلات عده‌ای خواننده ثابت دارند چرا که آنها جایگاه خودشان را در ذهن سینما دوستان به‌دست آورده‌اند اما من باید هر ساعت به فکر جایگاه پست جدیدم در بین پست‌های روزانه در دایرکتوری وبلاگ‌های سینمایی باشم چرا که به ندرت امکان دارد که یک نقد بتواند برای یک هفته در بین مطالب جذاب دوام بیاورد.

لانگ ورث از سال 2004 نگارش نقد فیلم را آغاز کرده و تاکید دارد که در آن روزها به هیچ عنوان تصوری از ادامه کار به‌عنوان منتقد اینترنتی نداشته اما در همان زمان بیشتر از سایر همکلاسی‌هایش در دانشگاه به سینما و کارگردانان مستقل اهمیت می‌داده است.در کنار اینها ظهور این منتقدان جوان پدیده‌ای بوده که به‌شدت مورد استقبال نشریات اصلی سینمایی در آمریکا و جهان قرار گرفته است.

دنیس لیم، سردبیر صفحات سینمایی ویلیج وویس که خود از قربانیان کم‌شدن اقبال نشریات کاغذی در دهه جاری بوده و همچنین مدرس نقد سینما در مدرسه سینمایی نیویورک است در این رابطه می‌گوید: احساس من این است عمده افراد جوانی که پا به این عرصه می‌گذارند چشم‌اندازی برای بدل شدن به یک منتقد جدی سینمایی ندارند ولی شرایط تا  یک سال و یا حتی 5سال قبل از این کاملا متفاوت بود.اکنون ناتان لین، جانشین سردبیر در ویلیج وویس که از 27سالگی به نقد فیلم در این نشریه مشغول بود تا ماه گذشته از این راه زندگی می‌گذراند اما با فرا رسیدن سال جدید کناره‌گیری خود را از این حرفه به‌طور رسمی اعلام کرد و دلیل او تنها شرایط بد اقتصادی بود.

حضور این عاشقان اینترنتی سینما در جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی جهان یکی دیگر از امتیازاتی است که می‌تواند برای سایت‌های سینمایی معتبر جذاب باشد. اریک کاهن 24ساله که در جشنواره کن سال گذشته به شکل زنده برای سایت ایندی‌وایر، فیلم جدید ایندیانا جونز را نقد کرد در این رابطه می‌گوید: من هرگز برای یک نشریه چاپی کار نکرده‌ام و حتی به این موضوع فکر هم نکرده‌ام. تنها واقعیت برای من کار برای سایت خودم و سایت‌های مختلف است هر چند که هیچ‌وقت  مجانی برای دیگران کار نکرده‌ام. اکثر نویسندگان جوان سینمایی در وب ابتدا چشمداشت مالی نداشته‌اند اما به مرور و با
 پر خواننده شدن سایت ‌ یا وبلاگ و سفارش مطلب از نشریات معتبر به درآمدهای خوبی رسیده‌اند.

نیک پینکرتون 28ساله که مطالب خوبش در سایت ریورز شات باعث شد تا نشریه ویلیج وویس او را به‌عنوان نویسنده آزاد به خدمت بگیرد، حتی با توجه به اعتبار نشریه ویلیج وویس، حاضر نیست تا مجانی برای این نشریه قلم بزند و اعتراف می‌کند که به روز کردن وبلاگ‌ شخصی‌اش هم بدون دریافت وجه انگیزه زیادی می‌خواهد و برای نوشتن در
 ویلیج وویس هم دریافت دستمزد بزرگترین انگیزه او است چرا که او مطالب مورد نظرش را در وبلاگ نوشته و خواننده‌های خودش را داراست بنابراین به‌جز کسب درآمد دلیلی برای نوشتن در ویلیج وویس ندارد.

ورایتی - ژانویه 2008