تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴

همشهری آنلاین: بنابه اعلام کمیته برگزارکننده سال جهانی نجوم، پروژه صلح ستارگان به طور رسمی از این پس پروژه‌ای ویژه و جهانی محسوب می‌شود

به گزارش ماهنامه نجوم، پروژه ویژه صلح ستارگان، پروژه‌ای جهانی است که قصد دارد با برگزاری شب‌های رصدی مشترک و همزمان در دو سوی مرزهای آبی و خاکی کشورهای سراسر جهان نشان دهد که آسمان بدون مرز، پلی است میان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و ملت‌ها، و برای تمامی فرهنگ‌ها، ملت‌ها و نژادها یکسان است. برگزارکنندگان پروژه صلح ستارگان، گروه‌های فعال نجوم آماتوری در سراسر جهان هستند که داوطلبانه به پروژه صلح ستارگان پیوسته‌اند.

در سال جهانی نجوم، دو گونه پروژه جهانی اجرا میشود: نخست پروژه‌های بنیادی که از طرف اتحادیه بین‌المللی نجوم و یونسکو معرفی و اجرا شده‌اند و پس از اتمام سال جهانی نجوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا میزان اثر‌بخشی این پروژه‌ها مشخص گردد. اما دسته‌ای دیگر از آنها به نام پروژه‌های ویژه، پروژه‌هایی هستند که حداقل یکی از اهداف سال جهانی نجوم را در برمی‌گیرند و دربرگیری جهانی دارند.

سال جهانی نجوم،  11 پروژه بنیادی و 7 پروژه ویژه را در فهرست فعالیت‌های سال جهانی نجوم سال 2009 قرار داده بود که با اعلام رسمی کمیته برگزاری سال جهانی نجوم، با افزوده شدن پروژه صلح ستارگان و پروژه دیگری به نام بلست به مجموعه پروژه‌های ویژه، تعداد آنها به عدد 9 رسید.

پروژه صلح ستارگان می‌کوشد تا با همکاری با دیگر پروژه‌های سال جهانی نجوم، به اثربخشی این سال بیفزاید.

 هفته پیش پروژه صلح ستارگان و شب یوری با هم همکار شدند تا بتوانند با درآمیزی زیبایی‌های آسمان و شگفتی‌های سفر به فضا، با کمک گروه‌های همکار خود در سراسر جهان، گامی مشترک در جهت تاثیرگذاری سال جهانی نجوم و درک شگفتی فضا برای عموم مردم بردارند.

پروژه صلح ستارگان، پروژه‌ای است که سازمان مردم نهاد صلح آسمانی و انجمن نجوم ایران با همکاری یکدیگر سازماندهی می‌کنند. انجمن نجوم ایران عامل برگزاری سال جهانی نجوم در ایران است. تاکنون 10 گروه نجومی از 9 کشور جهان برای برگزاری این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. لازم به ذکر است، پروژه صلح ستارگان در آغاز سال جهانی نجوم با برگزاری رصد عمومی مشترکی در دو سوی آبهای خلیج فارس در جزیره قشم ایران و شهر دبی امارات متحده فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.

گروه برگزارکننده صلح ستارگان، مشتاقانه از تمامی گروه‌های فعال نجومی در سراسر جهان می‌خواهد که برای برگزاری این پروژه در حوالی مرزهای آبی، خاکی آزاد و خاکی غیرآزاد به گروه صلح ستارگان بپیوندند تا با کمک یکدیگر بتوانند دوستی و آرامش را با درک شگفتی‌های آسمان برای مردم به ارمغان بیاورند