به گزارش همشهری آنلاین، پروژه آزادراه شیراز – اصفهان که هم اینک به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آزادراهی کشور در دست اجرا است، با حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی قرار دارد.
تلاش بسیاری از سوی مسئولان و متولیان امر در حال انجام است که ۶ قطعه این پروژه تا پایان سال و قبل از آغاز تعطیلات و سفرهای نوروزی زیر بار ترافیک رود.
مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان که بر خلاف مسیر فعلی، به شکل مستقیم است طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و حدود ۲ ساعت از زمان سفر می کاهد.
تلاش همزمان سه پیمانکار برای تکمیل حلقه اتصال آزادراه و بزرگراه
مدیر کل راه و شهرسازی فارس در این باره گفت: مسیر ۲۴ کیلومتری تنگ خیاره به لپویی هم اینک در سه قطعه هشت کیلومتری توسط سه پیمانکار در دست ساخت است که تلاش می شود همزمان با قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز-اصفهان به بهرهبرداری برسد.
محمود رضا طالبان افزود: هم اینک ۱۳۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی در پروژه تنگ خیاره به لپویی مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: تلاش بسیاری در حال انجام است که این پروژه که در حقیقت آزادراه شیراز- اصفهان را به بزرگراه شیراز- اصفهان متصل می کند تا پایان سال به بهره برداری برسد اما با توجه به مشکلات مالی موجود ممکن است این مهم تا پایان امسال رقم نخورد و در اواسط اردیبهشت این اتفاق را شاهد باشیم.
چرا آزادراه از مسیر انتهایی آن افتتاح نمیشود؟
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس ادامه داد: احساس کردیم که اگر بنا بر افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان و هدایت تمام خودروها را به سمت دو راهی قلات باشد ترافیک بسیار سنگینی ایجاد خواهد شد که با اجرا و بهره برداری از پروژه تنگ خیاره به لپویی می توان حداقل ۶۰ درصد خودروها که به تنگ خیاره می رسند را از این مسیر به بزرگراه شیراز - اصفهان و سپس شهر شیراز هدایت کرد.
وی ادامه داد: اگر بنا باشد که یک خط آزادراه شیراز – اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ زیر بار ترافیک برود محور قلات در غرب شیراز نمی تواند خط ورودی به این کلانشهر باشد چرا که در محل تنگ خیاره چون قطعه هفت هنوز تکمیل نشده، ترافیک بسیار سنگینی ایجاد خواهد شد و خودروها در ۲ راهی قلات و گویم چندین ساعت در ترافیک خواهند بود.
تأکید استاندار فارس بر شتاب بخشی اجرای طرح
استاندار فارس اواسط بهمن ماه گفت: تمام کوشش خود را به کار خواهیم بست که یک خط مسیر آزادراه شیراز – اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ برای تردد خودروها باز شود.
محمد هادی ایمانیه افزود: می توان امیدوار بود که مسیر تردد خودروها از شیراز به سمت اصفهان در تعطیلات نوروز پیش رو گشوده شود.
وی ادامه داد: کارگاه احداث بزرگراه شیراز – اصفهان به ویژه از اصفهان به سمت شیراز همچنان فعال خواهد بود و به تدریج تکمیل قطعه هفتم را نیز که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با تامین اعتبار دنبال خواهیم کرد تا آزادراه شیراز – اصفهان به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل شود.
او اظهار داشت: آزادراه شیراز – اصفهان از نظر استراتژیک یک پروژه دارای اهمیت و در واقع گذرگاهی از شمال تا جنوب کشور است که در قالب قطعه هشتم که آزادراه شیراز – بوشهر ادامه پیدا خواهد کرد.
تمام تلاش ها معطوف به افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان هست
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز پیش از این، با اشاره به آخرین وضعیت روند اجرای آزادراه شیراز – اصفهان گفت: تمام تلاش ها معطوف به این است که این پروژه که حدود ۹۵ درصد پیشرفت دارد بزودی افتتاح شود.
جعفر قادری افزود: آزادراه شیراز - اصفهان در هشت قطعه طراحی شده و در حال اجرا است که قطعات یک تا ۶ آن (حدفاصل ایزدخواست تا تنگ خیاره بیضا) افزون بر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تقریبا لایه اول و دوم آسفالت آن به اتمام رسیده و فقط حفاظ های بتنی و حاشیه، روشنایی معابر و علائم راهنمایی و رانندگی آن باقی مانده که در حال اجرا است.
او ادامه داد: قطعه هفت که از تنگ خیاره تا دوراهی قلات طراحی شده نیز هم اینک با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است که پیش بینی می شود این قطعه اواسط سال آینده آماده افتتاح شود.
وی، در خصوص قطعه هشت پروژه آزادراه شیراز – اصفهان هم گفت: اجرای قطعه هشت که دوراهی قلات آغاز شده و تا بزرگراه حسینی هاشمی ادامه دارد نیز به زودی آغاز خواهد شد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اینکه بتوان قطعات یک تا ۶ را به بهرهبرداری رساند نیاز است که یک طرف از مسیر تنگ خیاره به لپویی به عنوان بخشی از حلقه دوم کمربندی شمال شیراز که یک مسیر بزرگراهی سریعتر به بهره برداری برسد تا به عنوان جاده اصلی مورد استفاده قرار گیرد و خودروهایی که تا تنگ خیاره میآیند بدون ورود به روستاها، وارد بزرگراه شیراز - اصفهان برسانند.