تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۳:۵۶

سیدرضا رحیمی: عمل «انتخاب» از جمله رفتارهایی است که بیشتر افراد نسبت به انجام آن دقت و حساسیت دارند.

بنابر این مشورت کردن با دیگران از مهم‌ترین بخش‌های انجام یک انتخاب درست است به‌ویژه اگر موضوع انتخاب به نوعی با سرنوشت و آینده افراد ، گره خورده باشد. یکی از انتخاب‌های مهم دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی و یا فردی که قصد ورود به دانشگاه آزاد را دارد، موضوع انتخاب رشته قبل از برگزاری آزمون است.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد بنابه دلیل‌های زیر از حساسیت زیادی برخوردار است:

1) انجام انتخاب رشته قبل از برگزاری آزمون.

2) محدودیت تعداد انتخاب

با توجه به آنچه که گفته شد انتخاب رشته دانشگاه آزاد دقت و آگاهی زیادی را می‌طلبد؛ بنابر این تا جایی که ممکن است باید از چگونگی انتخاب و میزان ترازهای رشته‌های مختلف آگاهی و اطلاعات به دست بیاوریم. در ادامه سعی می‌شود چند شیوه صحیح انتخاب رشته را برایتان توضیح دهیم.

مرحله 1: مهم‌ترین بخش انتخاب رشته، بررسی «علاقه» است. هر فردی با توجه به شناختی که از رشته‌های دانشگاهی دارد، نسبت به برخی از آنها علاقه و تمایل دارد. برای آنکه این علاقه جنبه عقلانی‌تری به خود بگیرد، بهتر است متناسب با توان علمی و بضاعت تحصیلی ما باشد.

به عبارتی هریک از رشته‌های دانشگاهی را می‌توان در درجه‌بندی متفاوتی قرار داد که برای رسیدن به آن رشته باید توانایی‌های علمی مربوط به آن را به‌دست آورد.

مرحله 2: کمک گرفتن از دیگران برای آشنایی با رشته‌ها، ترازها و چگونگی چینش رشته‌ها از دیگر ضرورت‌های انتخاب رشته دانشگاه آزاد است.

مرحله 3: برای انجام انتخابی دقیق توجه به موارد زیر الزامی است:

1) در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، انتخاب اصلی، همان انتخاب اول است شما باید روی آن حساب کنید نه انتخاب‌های دیگر. پس سعی کنید انتخاب اول را از دست ندهید.

2) نمره تراز آخرین فرد قبول شده در انتخاب دوم، سوم و... تا ششم باید به ترتیب اولویت، کوچک‌تر شوند.

3) اگر نتوانستید برای انتخاب‌های دوم، سوم تا ششم، رشته‌ای پیدا کنید که نمره تراز کمتری داشته باشد، اشکالی ندارد که نمره تراز این انتخاب‌ها با یکدیگر یکسان باشند، اما سعی کنید تا حد امکان نمره ترازها کوچک‌تر شوند.

4) چون توان علمی شما در چند ماه آینده به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست، بنابر این از هر گونه بلندپروازی و دست بالا گرفتن تراز خود جداً خودداری کنید.

5) از امکان انتخاب‌های دوم به بعد به‌نحو احسن استفاده کنید.

6) فاصله نمره ترازها را در انتخاب‌های خود رعایت کنید.

7) انتخاب اول را بر اساس نمره تراز واقعی خود تعیین کنید.

8) اگر می‌خواهید بلندپروازی کنید، فقط در یک گروه (تمام یا پاره وقت) این کار را انجام دهید، البته بهتر است در نظام پاره وقت باشد.

9) انتخاب هشتم را هم در نظام تمام وقت، علامت بزنید. چون چیزی را از دست نخواهید داد. اگر قبول شدید و دوست نداشتید، نروید. 

10) رشته‌های خود را از یک مجموعه انتخاب کنید. تأکید می‌کنیم از یک مجموعه، نه یک زیرمجموعه.

* حرف آخر این که از انجام مشاوره و کمک گرفتن از دیگران به هیچ وجه دریغ نکنید.