همشهری آنلاین: ساعاتی پس از آنکه رییس جمهور پاکستان از توقف طرح احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان خبر داد ،مشاور امورانرژی نخست وزیر این کشور مذاکرات فعال اسلام آباد با ترکمنستان برای انتقال گاز آن کشور به پاکستان را اعلام کرد.

به گزارش روزنامه پاکستانی داون، مختار احمد مشاور امور انرژی نخست وزیر پاکستان در سمیناری در واشنگتن گفت:"اسلام آباد مشغول مذاکرات فعال با ترکمنستان برای احداث خط لوله انتقال گاز آن کشور از طریق فغانستان به پاکستان است."

وی افزود:"دولت ترکمنستان به طور کتبی به ما تضمین داده تا مقدار گاز مورد نظر رابدون در نظر گرفتن سایر تعهداتشان در اختیار ما قرار دهد.او همچنین گفت ترکمنستان  ذخایر گاز کافی برای اجرای یک طرح 30 ساله انتقال گاز به پاکستان وهند را دارد.

پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان روز جمعه دوم تیر ماه در گفتگو با یک شبکه تلویزیون خصوصی پاکستان گفت طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به دلیل اختلافاتی که بر سر فرمول تعیین قیمت گاز صادراتی ایجاد شده، متوقف گردیده است.

وی گفت: اگرچه ایران باید از این طرح سود ببرد اما قیمت گاز صادراتی باید از قیمت گازطبیعی مایع شده واردتی به پاکستان کمتر باشد.

مشرف افزود:ما قطعا بدنبال یارانه نیستیم اما درعین حال به آنها (طرف ایرانی) اجازه نخواهیم داد ما را سرکیسه کنند."

از سوی دیگر مختار احمد مشاور امور انرژی نخست وزیر پاکستان که ریاست هیات بلند پایه پاکستانی در مذاکرات انرژی آمریکا- پاکستان که از روز دوشنبه در واشنگتن برگزار می شود را برعهده دارد، ابراز امیدواری کرده بتواند دولت بوش را متقاعد نماید که طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان وهند ارزش پیگیری دارد.

درهمین حال پل سیمونز از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مخالفت دولت بوش با احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به خبرنگاران گفته است:"دولت پاکستان به خوبی از این امر آگاه است که ما با ادامه طرح خط لوله انتقال گاز ایران موافق نیستیم."

وی گفته است پاکستان به جای احداث خط لوله انتقال گاز ایران باید ازمنابع داخلی گاز طبیعی خود استفاده کند ،یا خطوط لوله برای انتقال گاز از سایر همسیایگان همچون قرقیزستان  احداث نماید و یا اینکه گاز ال ان جی را با کشتی از کشورهایی همچون قطر،اندونزی و نیجریه وارد کند.

مشاور امور انرژی نخست وزیر پاکستان در پاسخ به این اظهارات گفته است تامین  تقاضای روزافزون گاز از طریق گاز ال ان جی  یک ارزیابی واقع بینانه نیست به ویژه اینکه صادرکنندگان عمده این محصول همچون قطر تعهداتی برای تامین گاز سایر کشورها دارند.