به گزارش همشهری آنلاین، مهدی ضیغمی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره مراحل نهایی واردات خودرو گفت: ۳۳شرکت برای واردات خودرو درخواست ارائه کردهاند که بسیاری از آنها واردات بیش از یک برند خودرو را در برنامه داشتهاند. از این تعداد ۲۰شرکت توانستهاند مجوزها را اخذ کنند و ۱۰شرکت به مرحله ثبت سفارش رسیدهاند که ممکن است این تعداد تا پایان سال به ۱۵شرکت هم افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر تنها شرکتی که توانسته تمامی شرایط لازم را احراز کند سایپاست که امکان عرضه ۲مدل خودروی چانگان شامل C۳۵ پلاس و CS۵۵ وارداتی این شرکت بلافاصله بعد از بسته شدن سامانه فراهم است.
بهگفته او، کرمانخودرو نیز برای هیوندای النترا مجوزهای استاندارد و محیطزیست را دریافت کرده و در حال حاضر در حال مذاکره با کمیته ارزش گمرک هستیم که هرچه زودتر قیمت پایه گمرکی این خودرو هم مشخص شود. همچنین ۲مدل خودروی فیات شامل تیپو و ۵۰۰را نیز شرکت پارسیان موتور وارد کرده و در حال طی فرایندهای اخذ مجوز است.
ضیغمی ابراز امیدواری کرد پس از پایان فرایند ثبتنام، هر۳برند خودرو که شامل ۵مدل خودروست، بهصورت همزمان عرضه شوند. بهگفته این مقام مسئول در وزارت صمت، عرضهها براساس موجودی خودروی داخل کشور، خودروهای در حال حمل و نهایتا در حال تولید انجام میشود که تا امروز ۱۲۰۰دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابلتوجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند.
۵۱هزار متقاضی؛ ۱۰۰هزار خودرو
مدیر طرح واردات وزارت صمت درباره تعداد متقاضیان گفت: تا پایان روز سهشنبه ۵۱هزار متقاضی برای دریافت خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه ثبتنام کردهاند که البته این تعداد قطعی نیست و شمار ثبتنامشدگان نهایی بعد از اتمام فرایند ثبتنام اولیه و بررسی مستندات اعلام میشود.
بهگفته او، سامانه یکپارچه رأس ساعت ۱۸امروز بسته خواهد شد و تا این لحظه نیز تصمیمی برای تمدید مهلت ثبتنام گرفته نشده است.
وی در پاسخ به اینکه بررسی درخواستها چقدر زمان میبرد و عرضهها چه زمانی انجام خواهد شد؟ گفت: بررسی درخواستها ۲تا ۳روز و فرایند قرعهکشی بهاحتمال زیاد فقط یکروز زمان میبرد و خودروهای وارداتی قطعا تا پایان سال عرضه میشوند و بهدست مردم خواهند رسید تا به این ترتیب قول وزیر صمت مبنی بر واردات خودرو تا پایان سال عملی شود.
تعیین قیمت با سازمان حمایت بوده است
یکی از شرایط ثبتنام برای دریافت خودروهای خارجی این است که متقاضیان باید مبلغ ۵۰۰میلیون تومان را در حسابی وکالتی بلوکه کنند. در روزهای اخیر حواشی زیادی درباره چرایی تعیین ودیعه و میزان آن مطرح شده که مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت و سخنگوی این وزارتخانه درباره آن توضیحاتی ارائه دادند.
سخنگوی وزارت صمت درباره ودیعه ۵۰۰میلیون تومانی و شایعه سود بردن دولت از این مبلغ گفت: این مبلغ در حساب شخص است. نه دولت و نه هیچکس دیگر نمیتواند در آن دست ببرد.
امید قالیباف افزود: دولت سودی از این مبلغ نمیبرد، اما اگر سؤال این باشد که تأثیر این مقدار بر کل منابع چیست؟ قطعا کاهش تورم خواهد بود. این نقدینگی بسیار بالا در ایامی که بهطور عرف نقدینگی در کشور افزایش مییابد، از این طریق جمع میشود و خاصیت ضدتورمی زیادی خواهد داشت.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت نیز درباره این ابهامات گفت: این مبلغ مطابق اعلام شورای رقابت برای اینکه ۵۰درصد هزینه خودروی ثبتنامی گرفته شود، تعیین شده و ما میانگین رو به پایین قیمت خودروها را اعلام کردیم.
مهدی ضیغمی همچنین اعلام نشدن قیمت نهایی خودرو را بهدلیل مشخص نبودن هزینهها دانست و افزود: در دورههای قبلی واردکننده، قیمت خودرو را براساس قیمت خرید و شرایط خود تعیین و هزینه را با سود خود جبران میکرد، اما در حال حاضر سود برای واردکننده قطعی و مشخص است و قیمت را نیز سازمان حمایت مشخص میکند؛ در نتیجه اگر قیمتی اعلام و در هنگام ترخیص بهعلت تغییر نرخ ETS هزینه بیشتر شود، واردکننده ناچار است مابهالتفاوت را از جیب خود بپردازد. او قیمت خودروهای عرضه شده را از کمتر از ۱۰هزار یورو تا نهایتا ۱۹هزارو۹۰۰ یورو عنوان کرد.
تنظیم بازار با واردات و تولید
قالیباف گفت: تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی است، اما مسئله اینجاست که وقتی خودروی ۸هزار یا ۹هزار یورویی میخواهد به ریال تبدیل شود، نرخ نهایی خودرو را از اقتصادی بودن میاندازد.
قالیباف اضافه کرد: وزارت صمت طبق آییننامه واردات همچنان خودروی اقتصادی وارد میکند، اما اتفاق افزایش نرخ ارز، اقتصادی بودن خودروهای وارداتی را به چالش میکشد. با این حال وزارت صمت علاوه بر واردات، با ابزارهای دیگری ازجمله عرضههای سنگین تولیدات داخلی و همچنین ورود خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، بازار خودرو را تنظیم خواهد کرد. عرضه بدون قرعهکشی خودروهای داخلی از هفته آینده در همین سامانه خرید خودروهای خارجی آغاز میشود.
اقتصادیهایی که یکمیلیاردی شدند
تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت، مهمترین هدف واردات خودرو عنوان میشد، اما تعیین قیمت ۵۰۰میلیون تومان بهعنوان نیمی از قیمت خودروهای وارداتی به این معناست که قیمت نهایی ارزانترین خودروی خارجی چیزی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه قیمت ارزانترین خودروی داخلی در حال حاضر ۳۳۰میلیون تومان است و واردات خودروی یک میلیاردی چگونه میتواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند، گفت: وزارت صمت هیچ محدودیتی برای مجوز دادن به واردات خودرویی که بتواند وارد شود و استانداردهای ما را پاس کند، ندارد، ولی مشکل اینجاست که خودروهای ارزانقیمت دنیا نمیتوانند استانداردهای ۸۵گانه ما را پاس کنند و وزارت صمت تقصیری در این زمینه ندارد.
ضیغمی افزود: وزارت صمت تمام تلاش خود را بهکار گرفت که خودروی اقتصادی و ارزان وارد کشور شود، اما روزی که ما از این طرح صحبت کردیم ارز ۲۸.۵۰۰تومان بود و الان حواله یورو تالار دوم ۳۹هزار تومان است و این تغییرات، قیمت خودروها را افزایش داده است. بااین حال واردات این خودروها در عرضههای بالا و سنگینتر باعث میشوند سقف قیمت پایینتر بیاید و قیمتهای کنونی که بیرویه بالا رفته پایدار نباشد.
وی تأکید کرد: وزارت صمت خیلی جلوتر از دستگاههای دیگر در این زمینه فعالیت کرد و انتظار ما این بود دیگر دستگاهها هم در این زمینه کمک کنند. شرایط ما تحریمی است، ولی برخی دستگاهها شرایط زمان غیرتحریم را لحاظ میکنند و این موضوع کار را سختتر کرده است.