به گزارش همشهری آنلاین، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا تصادف خودروهای حمل و نقل عمومی را یکی از دغدغههای پلیس عنوان و اظهار کرد: البته میزان تصادف ناوگان عمومی زیر یک درصد است اما به دلیل جابهجایی تعداد و جمعیت زیاد مسافر همین عدد نیز برای ما عدد زیادی است.
عمده مشکل رانندگان اتوبوس فشار کاری و گرانی وسایل و قطعات است
وی گفت: عمده مشکل رانندگان اتوبوس فشار کاری و گرانی وسایل و قطعات است که قطعات معیوب در اتوبوس، به جای تعویض، مورد تعمیر قرار میگیرند که بیشتر در تریلی و اتوبوسها دیده میشود و همین عاملی مهم در تصادفات خودروهای سنگین محسوب میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا این مسئله را تهدیدی برای جان راننده و جان مسافران دانست و ادامه داد: امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایطی را به وجود بیاورد که این دست از وسایل نقلیه بتوانند با هزینه کمتر قطعات یدکی را تامین و تعویض کنند.
معاینه فنی اتوبوسها برای هر بار مسافرکشی
سردار هادیانفر همچنین به اجرای طرح انجام معاینه فنی برای هر بار مسافرکشی اتوبوس ها اشاره کرد و گفت: آنچه اکنون ابلاغ کردیم و در دست اجراست و در پایانههای سطح شهر تهران قابل رویت است، هر اتوبوسی که برای مسافرگیری آماده میشود باید معاینه و بازدید فنی توسط افسر فنی مستقر در پایانهها داشته باشد.
وی دریافت مجوز تردد را منوط به این معاینه فنی دانست و افزود: در صورت تایید فنی، سامانه برای دریافت برگه تردد و مسافرگیری اتوبوس باز میشود.
معاینه فنی دورهای در جای خود محفوظ است
رئیس پلیس راهور این تایید فنی را مجزا از معاینه دورهای عنوان کرد و اظهار داشت: معاینه فنی دورهای که مربوط به حضور در مرکز فنی از جهت شاسی و آلایندگی و مواردی از این قبیل انجام میشود در جای خود محفوظ است.
به گفته سردار هادیانفر، به وزارت راه و شهرسازی و سازمان پایانهها و شهرداریها ابلاغ شد که به همراه پلیس بازدیدهایی را از ناوگان حمل و نقل عمومی به طور مستمر داشته باشند و تاکید شده رانندگان به طور ویژه معاینه فنی را انجام دهند.
ساعت کار رانندگان؛ حداکثر ۹ ساعت در ۲۴ ساعت
وی همچنین با اشاره به فشار کاری بر رانندگان افزود: تمامی کنترلها بر فعالیت و ساعت کار رانندگان در حال انجام است که حداکثر ۹ ساعت کاری برای آنان در ۲۴ ساعت تعیین شد.
کنترل رانندگان اتوبوسها در مسیر سفر با سامانه سپهر
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: از سامانه سپهر هم برای کنترل رانندگان استفاده میشود و طول مسیر، حرکت مبدا تا مقصد و میزان سرعت آنها به طور مستمر در سیستم پلیس در حال پایش است.