گروه سیاسی: در پی انتشار شایعاتی مبنی بر مذاکره نمایندگان دولت ایران و آمریکا، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری گفت:

هیچگونه مذاکره رسمی و غیررسمی بین اینجانب و آمریکایی‌ها انجام نشده و کسی از ایران دستورالعملی برای مذاکره نداشته است.

مجتبی ثمره‌هاشمی با این حال تاکید کرد: بعضاً نشست‌هایی از جانب بعضی‌ مراکز تحقیقاتی و غیردولتی برگزار می‌شود و افرادی از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند، بدون اینکه دستورالعملی از جانب دولت‌های خود برای مذاکره داشته‌باشند.

وی افزود: در سال‌جاری چند نشست با عنوان بررسی روابط ایران و غرب تشکیل شد و عده‌ای هم از ایران شرکت کردند.

در این جلسات از روسیه، کانادا، انگلیس، هلند، اتریش، آمریکا و... هم عده‌ای حضور داشتند و هر کسی نظرات، پیشنهادها و تحلیل خود را ارائه می‌داد.  به گفته مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، شرکت‌کنندگان آمریکایی‌ به‌عنوان دولت آمریکا در این جلسات حاضر نبودند، بلکه هر کدام تحت عنوان خودشان از جمله استاد دانشگاه، کارشناس، مدیر مؤسسه تحقیقاتی و... شرکت کرده بودند.

شایعه تماس

روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و احتمال تعیین نماینده‌ای در وزارت خارجه آمریکا برای مذاکره با ایران و تاکید‌های مکرر باراک اوباما مبنی بر پیش گرفتن دیپلماسی در قبال تهران بر شایعات تماس‌های تهران و واشنگتن افزوده است. 

روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا چند روز پیش مدعی دیدار ثمره هاشمی و ویلیام پری معاون سابق وزیر دفاع آمریکا شده بود. جفری بوتول، مدیر اجرایی شاخه‌ای از گروه پاگواش در آمریکا روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که کارشناسان منع اشاعه هسته‌ای تماس‌های بسیار عالی‌رتبه را در ماه‌های گذشته با مقامات ایرانی داشته‌اند.

دیروز اتفاقات دیگری هم در این عرصه افتاد و وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتایان انگلیسی و آلمانی خود کوشید تا حمایت لندن و برلین درخصوص ایران و افغانستان را جلب کند. هیلاری کلینتون دیروز ابتدا با دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس و 2ساعت پس از آن با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه‌ آلمان دیدار کرد.

در همین حال نمایندگان ارشد آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین قرار است امروز در آلمان با یکدیگر دیدار کنند تا برای نخستین بار پس از روی کار آمدن دولت باراک اوباما درباره ایران مذاکره کنند.

ابقای مسئول تحریم

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم در شماره دیروز خود با اشاره به سیاست چماق و هویج دولت جدید آمریکا درباره ایران نوشت: دولت باراک اوباما تصمیم گرفته است تا فردی به نام لوی را که تلاش دولت بوش برای تحت فشار قرار دادن ایران با تحریم‌های اقتصادی را رهبری می‌کرد، در کابینه نگه دارد و سرنخ مهمی درباره اینکه اوباما چگونه قصد دارد به جمهوری اسلامی نزدیک شود، فراهم کند.

دولت اوباما دوشنبه اعلام کرد که آمریکا چندین شرکت ایرانی، چینی و کره‌شمالی را به اتهام آنچه نقض قوانین ایالات متحده در توقف تکثیر فناوری تسلیحاتی و موشکی نامید، تحریم کرده است.