گروه‌اقتصادی: دولت قصد دارد قیمت سوخت را برای سال آینده افزایش دهد، ولی به اعتقاد کارشناسان اگر این اقدام به آزاد‌سازی‌ و خصوصی‌سازی‌ کامل این بخش منجر نشود حاصلی نخواهد داشت.

قیمت پیشنهادی دولت برای انواع سوخت در سال آینده در کشور براساس طرح تحول و حذف یارانه‌ها افزایش خواهد یافت.

در پیشنهاد دولت بنزین آزاد 400‌تومان در هر لیتر و گازوئیل 270 تا 350 تومان پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، در این لایحه بهای نفت کوره 160‌تا 200 تومان و نفت سفید 275 تا 315‌تومان و همچنین قیمت گاز مایع 150 تا 200 و بهای گاز طبیعی غیرنیروگاهی 75 تا 130‌تومان پیشنهاد شده است.

دیروز فارس گزارش داد که کمیسیون ویژه لایحه تحول اقتصادی مجلس قیمت گازوئیل را به100 و قیمت بنزین را به350تومان کاهش داده است. این مصوبه باید در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب نمایندگان برسد و هنوز قیمت نهایی نیست.

در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی حدود220 تومان هزینه دارد که ناشی از کاهش قیمت نفت خام است. این قیمت پیش‌تر به هزار تومان در هر لیتر نیز رسیده بود. هنوز مشخص نیست که قیمت بنزین در لایحه بودجه در مجلس چه سرنوشتی خواهد داشت.
در این زمینه بیژن حاج محمد رضا رئیس هیأت‌مدیره جایگاه‌داران و عرضه‌کنندگان سوخت این اقدام را درصورت مدیریت صحیح آثار تورمی مفید ارزیابی کرد.

وی افزود: قیمت انواع فراورده در جهان به‌دلیل کاهش قیمت نفت روند نزولی دارد و  باید دید در ایران در این زمینه چه سیاستی اعمال می‌شود.

اگر قیمت افزایش یابد بدون شک در کوتاه مدت متناسب با افزایش قیمت، به‌دلیل کاهش مصرف، کاهش درآمد جایگاه‌داران را در پی خواهد داشت. این مسئله با توجه به هزینه‌های سرباری جایگاه‌داران باید هماهنگ شود.

ما هنوز بابت فروش کارمزد دریافت می‌کنیم، این مسئله باید حل شود. مسئله کارت هوشمند که قراربود مجانی نصب و نگهداری شود امروز برای ما هزینه دارد و وعده‌های گذشته عملی نشده است.

به این ترتیب این افزایش در ساخت جایگاه نیز تاثیری ندارد. امروز شاهد هستیم که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد. افزایش قیمت باید به آزادسازی کامل و مؤثر منجرنشود تا بازار عرضه سوخت هم اصلاح شود.

بنابراین در کوتاه مدت در کار ما تاثیری ندارد. البته حجم پول در گردش جایگاه‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل حفظ امنیت جایگاه‌ها بیشتر از پیش می‌شود.

به گفته‌وی کارت هوشمند با توجه به حذف سهمیه بندی دیگر کارکردی ندارد و امیدواریم که امکان استفاده آن در شبکه توزیع به شکل کارت مالی عملی باشد، در غیر این‌صورت هزینه‌هایی که شده بی‌خاصیت می‌شود.