به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از موتور ۱، این خودرو که برای تمسخر رولزرویس ساخته شده بود، در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان قوی ترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷ ثبت شد.در نگاه اول، نمی توانید به «هیولا»خیره شوید. به نظر میرسد جانوری بیرون امده از یک فیلم علمی تخیلی - آرمانشهری یا تخیل یک دانشمند دیوانه باشد. این خودرو قرار است در سایت حراج «کار اند کلاسیکس» (Car & Classic's) به فروش گذاشته شود.
موتور این خودرو ۱۰ برابر حجم پایه ۲.۷ لیتری V۶ در فورد F-۱۵۰ است و به همین دلیل دارای کاپوت بلندی است. همچنین به همین دلیل است که این ماشین «هیولا» نامیده شده است. در ابتدا جان داد به این مساله میبالید که موتور خودرویش ۹۵۰ اسب بخار قدرت دارد، اما برآوردهای فعلی آن را به محدوده ۷۵۰ اسب بخار نزدیکتر میکند. در هر صورت، در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان قدرتمندترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷ ثبت شد. حداکثر سرعت «هیولا» ۲۹۵ کیلومتر در ساعت است.
در عصر خلاقیتهای خارق العادهای که خودروهایی مانند «اشتوتز بلک هاوک»، «کادیلاک الدورادو» مدل ۱۹۷۳ ضعیف به نظر میرسید و خودروی شهر لینکلن کانتیننتال ۱۹۷۷ با طول حدود ۶ متر، خودرویی مناسب و معقول به نظر میرسید. اما عجیبترین قسمت داستان این است که «هیولا» در ابتدا به عنوان رولزرویس ثبت شده بود و در زمانی حتی یک جلوپنجره بر گرفته از رولزرویس مدل «سیلور شادو» (Silver Shadow) داشت.
ثبت نام خودرو با عنوان رولزرویس نشان از روحیه سرکش جان داد و علاقه شدید وی به شوخی با رولزرویس داشت. به گفته کلاسیک درایور، او با این شرکت تماس می گرفت و وانمود می کرد که مشتری است؛ جان داد که سازنده «هیولا» بود در واقع وانمود میکرد که در حالی که با خودروی ساخته خود از رولزرویس در یکی از جادههای اروپا سبقت گرفته، میخواهد یکی از به روز ترین خودروهای روزلرویس را بخرد. این منجر به خلق افسانهای در مورد یک بارون (لقبی اشرافی) با پورشه شد که با رولزرویس تماس میگرفت، اما پس از اینکه «هیولا» هنگام رانندگی در اتوبانی در آلمان از رولزرویس سبقت گرفت. او فقط بارون نبود، بلکه دیگر به شهرت رسیده بود و به نام جان داد شناخته میشد.
در نهایت، رولزرویس، « جان داد» را به دلیل سو استفاده از نام علامت تجاری این کمپانی به دادگاه برد. این پرونده مانند یک سیرک رسانهای بود و «داد» در جلسه دادگاه «هیولا» شرکت کرد. او بعدها این دوران را این طور به خاطر میآورد: من هر روز با آن (هیولا) میرفتم و درست بیرون دادگاه خودرو را پارک می کردم. عاقبت دادگاه به نفع رولزرویس رای داد و «جان داد» را جریمه کرد، اما او که نمیخواست جریمه را بپردازد به اسپانیا فرار کرد.
بیشتر بخوانید:
«داد» در سال ۲۰۲۲ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. «هیولا» نیز در نهایت جلوپنجره رولز رویس خود را از دست داد و آخرین بار نام آن در سال ۲۰۱۸ ثبت شد.