از میان شرکت کنندگان در معتبرترین و فراگیرترین رای گیری بهترین فیلم تاریخ سینما نظر ۱۸ نفر از منتقدان و فیلم سازان ایرانی هم لحاظ شده است. در این گزارش نگاهی داریم به برخی از این آرا.

رأی‌گیری مشهور مجله سینمایی «سایت اند ساند» که از سال 1952 هر 10 سال یک بار به طور مرتب انجام شده، در سال 2022 فیلمی را بر صدر فهرست برترین های تاریخ سینما نشاند که این جایگاه از 1962 تا 2002 به طور سنتی در اختیار «همشهری کین» (اورسن ولز) بود و در سال 2012 به «سرگیجه» (آلفرد هیچکاک) رسید. در اولین دوره این نظرسنجی در سال 1952 هم «دزدان دوچرخه» (ویتوریو دیسکا) با رأی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد.

 در هشتمین دوره  نظرسنجی مجله سایت اند ساوند در سال 2022، عنوان برترین فیلم تاریخ سینما به «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومِرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن رسید. نظرات مثبت و منفی زیادی درباره انتخاب این فیلم و کنار زده شدن فیلم هایی مثل «سرگیجه» یا «همشهری کین» در رسانه ها و نشریات خارجی در این باره ابراز شد که بخشی از این واکنش ها در مجله «فیلم امروز» منتشر شده و شماره نوروزی کتاب‌مجله «24» نیز به طور مبسوطی به ابراز رضایت ها و نارضایتی های منتقدان و نظریه‌پردازان فرنگی از این انتخاب پرداخته است.

در نظرسنجی دوره اخیر، 18 نفر از ایران به عنوان فیلمساز یا منتقد حاضر بوده اند که حالا بعد از اعلام رأی همه حاضران در این نظرسنجی می توان از رأی آنها هم مطلع شد. اسامی چون محمد عبدی، عباس بهارلو، حسین عیدی‌زاده، هوشنگ گلمکانی، نیما حسنی‌نسب، حسن حسینی، احسان خوشبخت، بهزاد رحیمیان، الهام شاکری‌فر از میان منتقدان و اصغر فرهادی، مانی حقیقی، مسعود کیمیایی، شهرام مکری، امیر نادری، آربی اووانسیان، پناه پناهی، بابک پیامی از جمله اسامی ایرانی است که در این نظر سنجی دیده می شود.

در ادامه رأی تعدادی از رأی‌دهندگان ایرانی را که برای سینمادوستان نام‌آشنا هستند و اطلاع از رأی و سلیقه‎شان به عنوان منتقد و فیلمساز ـ و نه مشاورِ تنوع‌بخشی به ویترین جشنواره ها یا مفسران ناخواسته و اجباری سینمای ایران ـ جذاب است در اینجا آورده ایم.

* مسعود کیمیایی، کارگردان

نینوچکا (ارنست لوبیچ، 1393)

معجزه در میلان (دسیکا، 1951)

تکخال در حفره (بیلی وایلدر، 1951)

ماجرای نیمروز (فرد زینه‌مان، 1952)

بیلیاردباز (رابرت راسن، 1961)

محاکمه (ارسن ولز، 1962)

اسب کهر را بنگر (زینه‌مان، 1964)

پدرخوانده (فرانسیس فور کاپولا، 1972)

کشتی به راهش ادامه می دهد (فدریکو فلینی، 1983)

از گور برخاسته (آلخاندرو گونزالس ایناریتو، 2015)

* هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله «فیلم امروز»

آپارتمان (وایلدر، 1960)

ماجرا (میکل‌آنجلو آنتونیونی، 1960)

پل های مدیسن کانتی (کلینت ایستوود، 1995)

21 گرم (ایناریتو، 2003)

10 فرمان (کریستف کیشلوفسکی، 1989)

اشک ها و لبخندها (رابرت وایز، 1965)

دزدان دوچرخه (دسیکا، 1948)

جاده (فلینی، 1954)

این گروه خشن (سام پکین‌پا، 1969)

سینما پارادیزو

* عباس بهارلو، منتقد و مورخ

داستان توکیو

همشهر کین

2001: یک ادیسه فضایی

پدرخوانده

هشت و نیم

دزدان دوچرخه

پنجره عقبی

مصائب ژاندارک

هفت سامورایی

اوگتسو مونوگاتاری

* اصغر فرهادی، کارگردان

جاده

دزدان دوچرخه

راشومون

روشنایی های شهر

آپارتمان

پدرخوانده

گاو خشمگین

داستان توکیو

توت‌فرنگی‌های وحشی

روزی روزگاری در غرب

* مانی حقیقی، کارگردان

جاده مالهالند (دیوید لینچ، 2001)

احمق ها (لارس فون تریه، 1998)

خط باریک قرمز (ارول موریس، 1988)

واگن دسته موزیک (وینسنت مینلی، 1953)

اوگتسو مونوگاتاری (گنجی میزوگوشی، 1953)

پرسونا (اینگمار برگمان، 1966)

شب (آنتونیونی، 1961)

مصائب ژاندارک (درایر، 1927)

قطار سریع‌السیر شانگهای (جوزف فون اشتربرگ، 1932)

زن تحت تاثیر (جان کاساوتیس، 1974)

* نیما حسنی‌نسب، منتقد

فقط فرشته ها بال دارند (هاوارد هاکس، 1939)

هفت شانس (باستر کیتون، 1925)

ام (فریتز لانگ، 1931)

بهشت و دوزخ (آکیرا کوروساوا، 1963)

سفر به ایتالیا (روبرتو روسلینی، 1954)

از دورن گذشته (ژاک تورنر، 1947)

زنگ تفریح (ژاک تاتی، 1967)

اواخر بهار (یاسوجیرو ازو، 1949)

دهه غران بیست (رائول والش، 1939)

لولا مونتس (ماکس افولس، 1955)

* بهزاد رحیمیان، منتقد و مورخ

نوسفراتو (اف. دابلیو. مورنائو، 1922)

تنها پسر (ازو، 1936)

فقط فرشته ها بال دارند، (هاکس، 1393)

زندگی اوهارا (میزوگوچی، 1952)

جانی گیتار (نیکلاس ری، 1954)

سفر به ایتالیا (روسلینی، 1954)

کن‌کن فرانسوی (ژان رنوار، 1955)

جویندگان (جان فورد، 1956)

رنگ انار (سرگئی پاراجانف، 1968)

تریستانا (لوئیس بونوئل، 1970)

منبع: همشهری آنلاین