همشهری آنلاین: رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: طرح کاهش دوماهه خدمت سربازی مشمولان فعلا قابلیت اجرا ندارد.

به گزارش ایرنا سرتیپ دوم پاسدار محمدجواد زاده‌کمند گفت: طرح ‌کاهش دو ماه خدمت مقدس سربازی مشمولینی که درس آموزش دفاعی را در دوران تحصیل با موفقیت به پایان رسانده‌اند‌، حتی در صورت تصویب در مراجع ذیصلاح، دستکم تا هفت سال آینده، قابلیت اجرا ندارد.   

زاده‌کمند افزود: در صورت تصویب طرح کاهش دو ماه خدمت مقدس سربازی برای مشمولینی که درس آموزش دفاعی را در دوران تحصیل با موفقیت به پایان رسانده باشند،‌ در مراجع ذیصلاح، آیین نامه این قانون باید تدوین و تصویب شود، ضمن آن که کتب درسی نیز متناسب با اهداف طرح باید تدوین شود.

وی افزود:‌ تدوین آیین نامه مناسب و کتب درسی متناسب برای این طرح، دستکم هفت سال زمان خواهد برد و تا این زیرساخت ها مهیا نشود، امکان اجرای طرح وجود نخواهد داشت.

رییس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا توضیح داد که "محتوای درس آمادگی دفاع در مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان باید به گونه‌ای باشد که قابلیت معادل سازی دوره آموزش بسیج را داشته باشد و تا این معادل سازی صورت نگیرد، امکان اجرای طرح وجود ندارد".

به استناد ماده 64 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سال 1370 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، درس آموزش دفاعی دو ساعت در هفته به صورت تئوری و یک روز در سال به صورت عملی برای دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اجرا خواهد شد.

زاده‌کمند تاکید کرد آنچه هم اکنون تحت عنوان درس آموزش دفاعی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان آموزش داده می‌شود، منطبق با ماده 64 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست.

وی افزود: محتوای درس آموزش دفاعی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان باید به گونه‌ای باشد که آموزش های ارائه شده تا پایان دوره متوسطه، معادل آموزش های مقدماتی در دوران نظام وظیفه عمومی باشد.

محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته از طرح "معادل سازی آموزش دفاعی" خبر داده و گفته بود: در صورت تصویب نهایی این طرح، مدت خدمت نظام وظیفه دو ماه کاهش خواهد یافت.

بر اساس این طرح، کاهش مدت دو ماه خدمت مقدس سربازی شامل مشمولانی خواهد شد که نمره قبولی را در درس آمادگی دفاعی در ایام تحصیل کسب کرده‌اند.