به گزارش، مهندس محمدهادی امرالهی معاون امور شهری و فضای سبز منطقه یک شهرداری تهران با اعلام این خبر اظهارداشت: منطقه یک با هدف سرعت بخشیدن به عملیات برف روبی، کاهش هزینهها و خسارات وارده به آسفالت معابر ومحیط زیست، فرسایش لاستیک خودروها اقدام به استفاده از محلول مخصوص یخ زدایی به منظور جلوگیری از یخ زدگی و لغزندگی معابر با دو روش ثابت و متحرک در بزرگراههای شمال تهران نموده است.
معاون امور شهری و فضای سبز منطقه یک گفت: تجهیزات برف روبی در دنیا بسیار گران است ولی منطقه یک توانسته است با تلاشهای انجام شده و ابداع این روش، با الگوبرداری مناسب از طرحهای کشورهای دیگر بعنوان منطقهای پیشگام، محلول جدید را مورد استفاده قرار دهد و نصب هر واحد مخزن را که 10 میلیارد ریال هزینه دارد، به 300 تا 400 میلیون ریال کاهش دهد و آمادگی دارد این دانش را در اختیار سایر مناطق و دیگر شهرهای سردسیری قرار دهد.
وی افزود: روش ثابت این طرح در رمپ بزرگراه امام علی (ع) و صدر اجرا و از طریق لوله کشیهای انجام شده محلول از داخل مخزن در زمان مناسب در چند مرحله بر روی سطح وسیعی پخش میشود که به هنگام ترافیک در بزرگراهها و عدم امکان حضور به موقع ماشین آلات برف روب این طرح نقش مؤثری در رفع لغزندگی معابر ایفا میکند.
امرالهی با اشاره به روش متحرک طرح گفت: تانکرهای آب پاش با نصب چند نازل در انتهای ماشین اقدام به پمپاژ این محلول در ارتفاع 20 تا 30 سانتی متری سطح آسفالت می کند که این طرح نیز در نواحی 3 ، 5 و 10 انجام شده است.
وی افزود: فاز اول این طرح انجام و فاز دوم آن با افزایش ظرفیت مخازن از 2 به 4 مخزن و از 10 هزار لیتر به 50 هزار لیتر در بزرگراه امام علی(ع) و دیگر رمپها در حال انجام است.
امرالهی خاطرنشان کرد: در صورتی که احتمال بارش برف وجود داشته باشد و یا همزمان با بارش، محلول به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه به صورت یک لایه روی آسفالت پاشیده میشود و از نشستن برف روی سطح معابر جلوگیری میکند.
معاون امور شهری و فضای سبز منطقه یک گفت: مخازن با 50 هزار لیتر گنجایش 14 تا 15 ساعت بارش دائم برف را جوابگو هستند و نیازی به شارژ دوباره آنها نیست.